TOP

E-bikes in een modezaak? Volgens agentuur Portare zorgen ze voor verrassing en dynamiek

Na diverse modecollecties als Woolrich, Baracuta en Sundek breidt agentuur Portare uit met het e-bikemerk Mate. Op het oog een opmerkelijke combinatie, maar wie verder kijkt ziet al gauw een modieuze connectie. Marco van Drunen, eigenaar van Portare: “Onze klanten, maar ook consumenten willen verrast worden met onverwachte zaken.”

Foto: Mate Bike 

Al maanden volgt Marco van Drunen, directeur van agentschap Portare, het Deense e-bikemerk Mate via social media. “Ik vond de naam tof, de high end uitstraling, de coole fashion kleuren, de technische aspecten, de gedachte erachter; eigenlijk was ik direct van alles onder de indruk”, vertelt hij. Vervolgens zag Van Drunen de fietsen op modevakbeurs Pitti Uomo in Florence. “Daar raakte ik bij toeval aan de praat met een oud contact van Superdry, die nu ceo is bij Mate Bike International. Ik legde hem het idee voor om de fietsen in Nederland aan te bieden aan fashion- en lifestylewinkels in samenwerking met de importeur Moevs en vanaf januari 2023 is dat het geval.”

Kwaliteit, vernieuwing en verrassing

Het is de eerste keer dat het agentuur – dat modecollecties als Woolrich, Baracuta, Sundek, Ottod’ame en C.T. Plage voert – een branchevreemd product toevoegt. Het bedrijf vertegenwoordigt tot nu toe merken op het gebied van mannen, vrouwen en schoenen. “Dat is zeker wel spannend, maar ik denk dat er altijd ruimte is voor kwaliteit, vernieuwing en verrassing. Onze klanten, maar ook consumenten willen verrast worden met onverwachte zaken. We zijn toch allemaal op zoek naar vernieuwing.” Alles draait om het aanbieden van een herkenbare lifestyle, vindt Van Drunen. Hierbij hoeft het één niet het ander uit te sluiten. “Onze klanten kopen voor de winter bij ons Woolrich-jassen en in de zomer zwemshorts van Sundek. Zo gaat het in winkels ook, daar zie je ook allerhande producten. Van mooie Assouline-boeken en foto’s tot kaarsen. Op die manier komen klanten met verschillende redenen naar een winkel en genereer je traffic op een andere manier.”   

Groeiende populariteit

Toch is Mate, naast de opvallende trendkleuren, niet helemaal branchevreemd. De onderneming lanceerde de afgelopen jaren diverse collabs met aansprekende modelabels als Moncler en Palm Angels. Daarnaast wordt Van Drunen in zijn beslissing om Mate op te nemen in zijn portfolio, gesteund door de groeiende populariteit van elektronische fietsen. De bevestiging van zijn gevoel dat de fietsen ook een prima product in modezaken kunnen zijn, kwam toen hij op Instagram een foto voorbij zag komen van een bike in de etalage van Roomer Fashion in Oisterwijk. “Ik kreeg er kippenvel van, het was precies zo gepresenteerd als dat ik voor ogen heb. Mooi, modisch gecombineerd met bijpassende kledingstukken.” Hij is zich ervan bewust dat de omzetsnelheid van de fietsen (met een prijskaartje tussen de 2.299 en 3.500 euro) anders is dan van de reguliere collecties. “Maar als detaillisten er net zo enthousiast over zijn als wij en in het product geloven, kan het een hele nieuwe dynamiek in de winkel brengen.” 

De Mate e-bike in de etalage bij Roomer Fashion in Oisterwijk. Foto: Facebook.com/Roomerfashion

Vervoer van de toekomst

Wat ook helpt is dat Van Drunen e-bikes als het vervoer van de toekomst ziet. “Ik zie ze als alternatief transport in de grote steden. Auto’s worden steeds meer uit binnensteden geweerd. Het gebruiksgemak is enorm, je vouwt hem uit en gaat. En ook belangrijk: de fiscale voordelen zijn interessant. We zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met een hotel dat de Mate bikes wilt inzetten voor hun gasten. De mogelijkheden zijn legio.” Dit laatste geldt ook voor moderetailers. De modellen zijn verkrijgbaar in tal van kleuren en desgewenst te personaliseren als marketingtool in een specifieke huisstijl.  

Pop-up events 

Dit voorjaar organiseert Portare in samenwerking met Mate diverse introductieweekenden bij een aantal retailklanten. Een product genius licht tijdens deze pop-up events de bijzonderheden van de fietsen uit aan klanten. “In april wordt tijdens een speciaal evenement het nieuwste model, de SUV, geïntroduceerd. Deze bike heeft de belangrijkste Duitse design award gewonnen en is op voorinschrijving al waanzinnig veel gereserveerd en verkocht.” Inmiddels is Van Drunen zelf ook eigenaar van twee modellen, een matzwarte X en een matzwarte City. Lyrisch: “Het geeft zo’n ontzettend stoer gevoel. Je fietst, maar dan anders, zo licht. Klanten zijn welkom om hetzelfde gevoel te ervaren, hier op de binnen- of parkeerplaats. We hebben genoeg ruimte.” 

Centraal in Gilze

Er is meer nieuws vanuit Portare: vanaf januari 2023 wordt het agentschap gecentraliseerd en de naam gewijzigd in Portare Benelux. De showroom in het Brabantse Gilze wordt de centrale showroom voor de Benelux. Hierdoor worden naast de Nederlandse klanten, nu ook de Belux-klanten ontvangen op deze locatie. Hier worden de complete (master)collecties getoond en is ook de back-office en marketing te vinden. Van Drunen: “Voordeel van de nieuwe opzet is dat we klanten zo optimaal kunnen begeleiden. We kunnen door de uitgebreide collecties met meerdere kleuren per item werken en het contact met de back-office en ons gehele team wordt nog persoonlijker.”