TOP

Duurzaamheid in de modebranche: 5 tips om je reis te starten

Vroeg of laat moeten we allemaal onze bedrijf verduurzamen. Uiteindelijk is duurzaam ‘het nieuwe normaal’. De vraag is alleen hoe (snel) en daarvoor is geen ‘one size fits all’-route. “Zie verduurzamen als een persoonlijke (ontdekkings-)reis voor jou en je team”, aldus Marjolein Mesman van CUBE retail. In dit artikel geeft zij 5 tips om aan die reis te beginnen.

Verduurzamen in de modebranche wordt vaak ervaren als ingewikkeld, waardoor retailers en consumenten de neiging hebben om af te haken. Wanneer je verduurzamen ziet als een persoonlijke (ontdekkings-)reis voor jou, je team en je klant wordt het leuker en gemakkelijker. Iedere stap wordt een ontdekking en iedere etappe een overwinning. Je wordt steeds beter naarmate de reis vordert. Jouw klant is jouw persoonlijke publiek dat graag volgt wat jij aan het doen bent, voor hem en voor de wereld.

Maar maak je stappen niet te groot, ga niet van 0 naar 100. Veel retailers stappen in de valkuil van het inkopen van een superduurzaam merk. Dat past niet in het beeld van de gehele collectie, wordt niet meteen door medewerkers en de klant begrepen, het resultaat is slechte doorverkoop en een gevoel van ‘zie je wel, het werkt niet’.

5 tips van CUBE retail om op de duurzame reis te gaan:

  1. Oriënteren & leren

Oriënteer je op het onderwerp. Praat met experts, surf op het internet. Bepaal wat jij belangrijk vindt aan het onderwerp. Zijn dat voor jou de primaire processen, zoals  inkoop en marketing? of zijn het secundaire processen, zoals energie en bedrijfsafval? Uiteindelijk gaat het over het verminderen van negatieve impact met onze kledingindustrie. Ga vooral in deze fase niet alleen modderen. We hebben namelijk teveel blinde vlekken; we weten niet wat we niet weten.

Twee lees- en leertips:


  1. Je ambitie bepalen

Pas als je iets meer weet kun je je ambitie en je reisdoel bepalen. Wat vind jij zelf belangrijk en waarom? Ben jij doelgedreven; van binnenuit gemotiveerd om het anders te gaan doen? Of ben je meer extern gemotiveerd: is wetgeving, nieuw consumentengedrag en toekomstige omzet bepalend voor jou?

Een combinatie van beide biedt het beste zakelijk perspectief; een succesvol bedrijf. Naast jouw eigen motivatie moet je afstemmen op je bestaande klant en doelgroep. Dé consument bestaat niet. Wat wordt jouw waardepropositie voor wie?  Misschien ga je met een nieuw business model aan de slag? Onze retailhandleiding van het Business Model Canvas kan je hierbij helpen.


  1. SMART roadmap

Van A naar Beter is een reis in stappen. Hiervoor maak je een roadmap. Belangrijk is dat je weet en meet waar je nu staat; je uitgangssituatie.  Wat is de status van je huidige merkportfolio? Wat is je energieverbruik nu? Wat ga je verbeteren en hoe ga je je voortgang meten?

Werk SMART:

  • Specifiek: Wat precies zijn de stappen (“sprints”) en het einddoel?
  • Meetbaar: Hoe meet je de verbeteringen?
  • Acceptabel: zorg dat je alle stakeholders aan boord hebt: klant, leverancier, medewerker.
  • Realistisch: Maak je stappen niet te groot, zorg voor zakelijke en persoonlijke haalbaarheid.
  • Tijdgebonden: een meerjarenplan in grote lijnen, je eerste sprint concreet. Een sprint kan het volgende seizoen zijn.

  1. Proactieve klantcommunicatie

Jouw klant is het publiek op jouw reis. Neem ze mee in het verhaal waar je mee bezig bent: jouw keuzes, je struggles, je overwinningen, je volgende stap. Wees transparant en eerlijk, vooral in een multibrand omgeving. Zorg voor informatie op je site, op social media en ga ook op de winkelvloer proactief het gesprek aan. Klanten willen ten eerste een goed product, en als die keuze dan ook nog duurzaam kan: vertel het dan. 50% van de consumenten vindt een duurzame keuze belangrijk. Help hen kiezen en help hen kopen. Lees hier onze tips voor de winkel.


  1. Duurzamer inkopen

Breng de huidige status van jouw collectie in kaart met een duurzaamheid portfoliomatrix (zie afbeelding) en bepaal je doelstelling voor het komende seizoen. De meest gehoorde vraag is: hoe weet ik of een merk echt duurzaam is? 100% duurzaam bestaat niet. Duurzamer wel. Ook hier geldt: communiceer proactief. Zorg voor transparantie en dialoog zijn door actief vragen te stellen en vooral dóór te vragen bij je merk:

  • Hebben jullie een visie en beleid op MVO en welke is dat? Wat is jullie ambitie en waar staan jullie nu? Waar kan ik dat vinden?
  • Kun je mij precies vertellen waar, hoe en door wie jullie kleding gemaakt wordt?
  • Hoe meten jullie de impact van jullie productie op mens en planeet?
  • Zijn jullie aangesloten bij een keurmerk? Welke? En wat precies houdt dat in?
  • Zijn er certificaten die jullie verhaal kunnen onderbouwen?

Vroeg of laat: we moeten allemaal onze business verduurzamen. Uiteindelijk is dat ‘het nieuwe normaal’. De vraag is alleen of jij als ondernemer wacht op wetgeving, op je leverancier of tot een klant het vraagt. Of dat je leiderschap toont en zorgt dat je die ontwikkelingen steeds een stapje voor bent. Met dat laatste kun jij de klant van morgen nu aan je binden. Goed voor de planeet, goed voor de omzet. Als je ondernemen opzoekt in het woordenboek staat er: ‘beginnen te doen’.

Enjoy the journey

Cube Retail is kennispartner van Textilia