TOP

Dutch Touch in Milaan en nog een beetje Parijs

De Dutch Fashion Foundation timmert stevig aan de internationale weg met jonge Nederlandse designers. Zo stond de stichting begin september in het kader van de Dutch Touch-campagne op Prêt à Porter in Parijs met 5 ontwerpers, en strijkt zij eind september neer in Milaan.

Spijkers en Spijkers en Marcha Hüskes zullen van 24 tot en met 30 september aanwezig zijn op de Milanese modebeurs White. Voor beiden is het de tweede keer dat ze hun collectie mogen showen in Milaan. Marcha Hüskes stond daarnaast eerder deze maand nog op de Parijse modevakbeurs Prêt à Porter.

Dutch Touch Paris is zeker een succes geweest voor de deelnemende ontwerpers Bas Kosters, Conny Groenewegen, Marcha Hüskes, Mattijs en Mada van Gaans. De ontwerpers hebben contact gehad met het Institut Neerlandais, de Nederlandse ambassade, de Fondation Cartier pour l’art contemporain en met een aantal pr-bureaus uit Parijs. Daarnaast hebben de designers bezoek gehad van buitenlandse beursorganisaties met interesse in hun werk. Deze organisaties hebben verkennend rondgekeken om te zien of ze Dutch Touch kunnen inbedden in hun eigen strategie op modegebied. Concrete resultaten zijn er ook, er zijn orders geschreven door winkels vanuit een aantal landen.

Bas Kosters was erg te spreken over de afspraken die de Dutch Fashion Foundation voor hem heeft gerealiseerd. Conny Groenewegen heeft een erg goed gevoel van de beurs gekregen. Voor haar is duidelijk geworden dat haar doelgroep en afzetmarkt buiten Nederland heel groot kunnen zijn. Ze heeft het gevoel dat ze zich meer moet gaan richten op deze internationale markt.

Ook Mada van Gaans meldt dat de beurs haar energie heeft gegeven om verder te kijken en zich meer te gaan richten op de internationale markt. Mattijs, die tijdens Prêt à Porter een eerste sieradencollectie liet zien, was ook zeer te spreken over de locatie op de beurs, de afspraken en de gehele organisatie. Dankzij die prominente plek op het Atmosphère-gedeelte van de beurs en de gezamenlijke presentatie hebben veel inkopers, stylisten, fotografen, persbureaus en agenten hun weg gevonden naar de 5 Dutch Touch-deelnemers.

Momenteel is de Dutch Fashion Foundation met de ontwerpers aan het kijken naar vervolgeditie van Atmosphère, die van 2 tot en met 5 oktober plaatsvindt. Hopelijk kunnen er dan weer een aantal ontwerpers, wellicht met ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken, aanwezig zijn.