TOP

Dure modeshows onder druk door recessie

Zelfs de wereld van de haute couture in modesteden als Parijs, Milaan en New York zegt last te hebben van de economische recessie.

Vorige week maakten twee luxe mannenlabels, Marni en Valentino, bekend dat ze de komende maand geen dure modeshow geven, maar kiezen voor een goedkopere presentatie in een showroom. Een modeshow van enige allure kost al snel veel meer dan 100.000 euro en om die reden schijnen volgens de Amerikaanse media ook verschillende ontwerpers in New York te twijfelen aan het nut van die investering.

De bezuinigingskeuzes van Marni en Valentino zijn beiden verrassend. De mannenmodetak van Marni, ontworpen door Consuelo Castiglioni, doet het erg goed en kreeg de laatste tijd steeds meer prioriteit in de winkels van het merk. De Valentino Group scoorde de laatste tijd in zijn geheel minder goed, maar het bedrijf heeft, met merken als Valentino, Hugo Boss en Malboro Classic onder zich, een enorm krachtige uitstraling.

Nu overwegen ook New Yorkse ontwerpers als Marc Bouwer en Carmen Marc Valvo om de modeshows af te blazen. Zij verwachten dat bedrijven en pers minder bezoekers zullen sturen en dat er te veel stoelen leeg blijven om de dure shows productief te maken.