TOP

Dure modemerken niet duurzamer

Uit onderzoek van Rank a Brand is gebleken dat dure kledingmerken niet duurzamer zijn dan goedkopere kledingmerken. Dit wordt wel vaak gedacht door consumenten.

Duurdere kledingmerken zijn niet duurzamer dan goedkopere kledingmerken, wat wel vaak wordt gedacht. Dit blijkt uit onderzoek van Rank a Brand, die 24 premiummerken heeft onderzocht naar de duurzaamheid van hun producten. Alleen het merk COS heeft van de 24 merken het B-label behaald. Dit wil zeggen dat ze ‘goed op weg’ zijn. Ook doet H&M het nog steeds goed op het gebied van duurzame kleding. Onder andere de merken Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara staan onderaan de lijst van duurzame modemerken.

Productie in Bangladesh
Dure kledingmerken worden net zo goed gemaakt in de risicogebieden zoals Bangladesh en Indonesië. Dit terwijl consumenten juist denken dat dure premiummerken juist wel verantwoord en duurzaam zijn. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: ‘’De premium merken vragen flinke bedragen voor hun kleding. Er zijn dus voldoende middelen om de arbeiders in de lagelonenlanden een goed loon te betalen en milieuvriendelijk te produceren. Maar dat doen de meeste merken niet. Een duur prijskaartje garandeert dus geen duurzaam productieproces.’’

Geen openheid
Van de 24 onderzochte merken hebben maar liefst 13 modemerken de laagst mogelijke score in duurzaamheid gekregen en daarmee een negatief koopadvies. Kledingmerken als Ralph Lauren en Max Mara geven geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. Oskam: “Fabrieksrampen als die in Bangladesh maken duidelijk dat je als kledingbedrijf standaard iets hebt uit te leggen. Juist merken met een dure uitstraling zouden het voorbeeld moeten geven in duurzaamheid en oog moeten hebben voor de arbeidsomstandigheden van hun kledingmakers. De kleding van de premiummerken wordt nu te duur betaald.”

Voor meer onderzoeksresultaten kijk op http://www.rankabrand.nl/premium-merken