TOP

Duetz en Adam over streefbedrag crowdfunding heen, kledingzaken plussen en gouden tijden webwinkels voorbij?

Binnen een maand hebben Duetz en Adam Brandstores met een crowdfunding ruim vijf ton opgehaald. Verder lijkt het tijdperk van gratis verzenden en terugsturen van online bestellingen voorbij en heeft de kledingbranche volgens het CBS goed gepresteerd in november. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 2 januari.

Foto: Claudio Schwartz via Unsplash

Duetz en Adam over streefbedrag crowdfunding

Het is het bedrijf achter Duetz en Adam Brandstores gelukt om binnen een maand ruim 500.000 euro op te halen met een crowdfunding. Dit is ruim een ton meer dan het aanvankelijk beoogde bedrag van 400.000 euro. De retailer startte begin december de inzamelactie via crowdaboutnow.nl om verder te kunnen digitaliseren en hiermee het bedrijf toekomstbestendig te maken. 

Op CrowdAboutNow valt te lezen dat tot nu toe 155 investeerders zich hebben gemeld. De campagne sluit over dertien dagen. Het familiebedrijf wil met de steun onder meer een nieuwe webshop financieren. Daarnaast wil het persoonlijk contact – zowel on- als offline – met klanten versterken door meer individuele mailingen. Verder is een nieuw ERP-systeem nodig evenals een nieuw kassasysteem en streven de formules naar verduurzaming van de winkels en bedrijfsprocessen. 

Detailhandel zet 5,5 procent meer om in november

De detailhandel heeft afgelopen november 5,5 procent meer omgezet in vergelijking met dezelfde maand in 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,0 procent lager. De non-foodsector, onder andere kleding – en schoenenzaken, was goed voor een groei van 4,7 procent, de foodbranche voor 8,2 procent. Kijkend per sector steekt kleding eruit met een stijging van 13,1 procent tegenover 0,2 procent. 

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 6,3 procent hoger dan in november 2021. Online is 3,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Ook op dit vlak presteerden de kledingwinkels erg goed: 18,5 procent tegenover 6,3 procent een jaar eerder. Verder valt op dat pure onlinespelers 0,6 procent minder omzet boekten, terwijl multichannel retailers groeiden met 9,6 procent. 

FD: ‘gouden tijden webwinkels voorbij’

Het tijdperk van gratis verzenden en retourneren van online bestellingen is voorbij, concludeert het FD in een achtergrondartikel. De krant signaleert dat steeds meer webwinkels stoppen met het standaard gratis versturen van producten en dat consumenten vaker betalen voor het terugsturen ervan. Dit blijkt uit een inventarisatie die prijsadviesbureau Simon-Kucher deed op verzoek van het Financieele Dagblad. 

Volgens dit bureau staat het heroverwegen van het verzendbeleid hoog op de agenda bij veel e-commercespelers. Als redenen hiervoor worden onder andere de stijgende grondstoffen- en transportprijzen genoemd, naast de forse kosten die retouren met zich meebrengen. ‘De gouden tijden voor webwinkels zijn voorbij’ is de conclusie, kijkend naar de hoogtepunten tijdens de coronajaren en de recente winstwaarschuwingen van Zalando en Asos en de bezuinigingsmaatregelen van Bol.com. 

Amazon mogelijk op vingers getikt voor fake Louboutin-advertenties

Amazon wordt mogelijk verantwoordelijk gehouden voor reclame van Louboutin lookalike schoenen. Sinds 2019 voert het design schoenenmerk, dat rode zolen als bekend handelsmerk heeft, rechtszaken tegen de retailer die in advertenties vergelijkbare schoenen toont. Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft nu geoordeeld dat de retailer mogelijk verantwoordelijk kan worden gehouden voor inbreuk op intellectuele eigendomsrechten, meldt de BBC. Bezoekers van de Amazon-site kunnen de indruk krijgen dat het retailplatform achter de schoenenverkoop zit, in plaats van partijen die via Amazon verkopen. Het is nu aan de rechtbanken van België en Luxemburg, waar de zaken in 2019 zijn gestart, of zij het advies van het EU-hof volgen.