TOP

Doorstart Sissy-Boy gaat moeizaam, Primark begint jaar sterk en Tamaris lanceert kledinglijn

De afwikkeling van het faillissement van Sissy-Boy verloopt stroef. Verder: mode- en schoenenwinkels zagen hun omzet dalen in november, Detailhandel Nederland is de nieuwe branchepartner van de Shopping Awards en Primark is het nieuwe jaar goed begonnen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 17 januari.

Doorstart Sissy-Boy nog niet rond, ‘gedoe’ rond overdracht winkels

De afwikkeling van het faillissement van Sissy-Boy verloopt stroef. Dat meldt RTL Z op basis van het nieuwste faillissementsverslag van curatoren Willem Jan van Andel en Frédéric Verhoeven. De overdracht van de 40 winkels naar de nieuwe eigenaar, het Tilburgse familiebedrijf Termeer Groep, zou de curatoren veel tijd en energie gekost hebben. Het proces is nog niet afgerond; van drie winkels is nog niet bekend of ze mee kunnen in de doorstart. De vestiging in Den Haag is ontruimd nadat de curatoren een juridische procedure verloren. Indebuurt Den Haag meldt dat hier in het voorjaar van 2020 een & Other Stories-vestiging opent. Daarop spande Termeer een rechtszaak aan tegen de curatoren; het bedrijf vond dat zij in beroep hadden moeten gaan tegen de ontruiming.

In april vorig jaar werd bekend dat de failliete mode- en interieurketen een doorstart zou maken onder Termeer. Mede door al het gedoe rond de overdracht van de winkels is er nog geen eindafrekening geweest tussen de curator en de nieuwe eigenaar. Uit het verslag blijkt dat het gaat om een bedrag van 2,5 miljoen voor de voorraden en enkele andere activa.

Primark begint jaar sterk door toename verkoopruimte

Primark heeft het eerste kwartaal van het nieuwe gebroken boekjaar (de 16 weken voor 4 januari 2020) goed afgesloten. De omzet steeg met 3 procent bij de actuele wisselkoersen; bij een constante valuta zou de groei 4,5 procent bedragen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Associated British Foods. De groei was bijna volledig toe te schrijven aan de nieuw toegevoegde winkelmeters in die periode. Het gaat om 200.000 ft² (square feet), ofwel 18.580 vierkante meter.

In het Verenigd Koninkrijk zag Primark de omzet met 4 procent toenemen. Vooral november en december waren daar goede maanden. De Europese verkopen namen met 5,1 procent toe bij constante wisselkoersen, met vooral goede resultaten in Frankrijk en Italië. Verder spreekt het verslag van ‘aanzienlijke verbeteringen’ op de Duitse markt.

Primark heeft op dit moment 376 vestigingen met een gezamenlijke oppervlakte van bijna 1,5 miljoen vierkante meter. De verwachting is dat daar dit financiële boekjaar bijna 90.000 vierkante meter aan wordt toegevoegd. De retailer wil 18 nieuwe vestigingen openen en een aantal bestaande filialen naar grotere locaties verhuizen.

Omzetdaling voor mode- en schoenenwinkels in november

November 2019 was geen goede maand voor modewinkels en schoenen- en lederwarenzaken. Kledingretailers zetten 1,7 procent minder om, schoenen- en lederwarenretailers 3,7 procent. Dat meldt het CBS. De detailhandel als geheel pluste in november wel: er werd 2,6 procent meer omzet gerealiseerd (3,3 procent zonder correctie van de samenstelling van koopdagen) en het verkoopvolume was 1,4 procent hoger. Online werd er 6,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels plusten met 7,0 procent, multichannel spelers zagen de internetverkopen met 5,9 procent toenemen.

Bron: CBS

Detailhandel Nederland nieuwe branchepartner Shopping Awards

Branchevereniging Detailhandel Nederland is de nieuwe branchepartner geworden van de Shopping Awards. Dat schrijft Twinkle. Daarmee is de vereniging de zesde branchepartner van de Shopping Awards, die eind maart 2020 worden uitgereikt. De andere branchepartners zijn Thuiswinkel.org, ANVR, Inretail, Techniek Nederland en Vereniging voor Verzekeraars. 

Tamaris lanceert kledingcollectie

Tamaris is hard op weg een lifestylemerk te worden. Na tassen, sieraden en brillen breidt de Duitse schoenenfabrikant voor zomer 2020 uit met kleding. De collectie wordt onder licentie van de Otto Group geproduceerd. De eerste lijn bestaat uit 100 items met kwaliteit, pasvorm en een goede afwerking als belangrijkste speerpunten. De thema’s uit de schoenencollectie zijn als uitgangspunt genomen bij het ontwerpen van de kleding. De prijzen gaan van €24,95 voor shirts tot €69,95 voor jurken en €199,95 voor jassen. De Tamaris-kledinglijn is vanaf 25 februari te koop via Tamaris.com en Otto.de. “We willen de aantrekkingskracht van ons merk ten volle benutten”, licht Jens Beining, ceo van moederbedrijf Wortmann, toe in een persbericht. “Het is ons doel om ons licentieportfolio voortdurend te ontwikkelen en uit te breiden.”