TOP

Dondup opent flagshipstore, Bestseller experimenteert met bioleer, Justin Bieber boos op H&M

Het Italiaanse denimmerk Dondup heeft deze maand een boetiek geopend in Antwerpen. Het Deense modebedrijf Bestseller test sneakers die zijn gemaakt van leer van boombladeren. En Justin Bieber is boos op winkelketen H&M omdat het zonder zijn toestemming spullen verkoopt met zijn afbeelding. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 20 december 2022.

Beeld: Dondup

Bijna 32 miljard euro besteed bij Nederlandse webwinkels in 2020

In 2020 behaalden Nederlandse bedrijven bijna 32 miljard euro aan online omzet uit de verkoop van goederen aan consumenten, het hoogste niveau sinds het begin van de meting in 2017. In 2019 was de online omzet bijna 27 miljard. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek naar het omzetniveau van de internetverkopen door Nederlandse bedrijven aan consumenten. Vooral detailhandelaren boekten in het eerste coronajaar 2020 meer omzet dan in 2019.

Winkels die uitsluitend online verkopen waren goed voor bijna 60 procent van de internetomzet binnen de detailhandel. In 2020 werd bijna 60 procent van de online aankopen bij de Nederlandse detailhandel gedaan, dit staat gelijk aan een waarde van ongeveer 19 miljard euro. Ook kochten consumenten rechtstreeks bij webwinkels van de groothandel, daar werd ongeveer een derde van de online omzet behaald. Hierbij ging het vooral om aankopen bij grotere bedrijven zoals bijvoorbeeld kledingmerken.

Dondup opent flagshipstore in Antwerpen

Het Italiaanse denimmerk Dondup heeft deze maand een boetiek geopend in het hart van het winkelgebied in Antwerpen. De nieuwe Dondup winkel is gesitueerd in een typisch Antwerps herenhuis, afgewerkt met Italiaanse details zoals de iconische merkluifels. Een industrieel interieur gecombineerd met Italiaanse accenten kenmerkt de stijl van deze winkel, met een mix van materialen zoals hout, staal en beton. De winkel beschikt over een grote glazen vitrine, waarin semi-permanente installaties worden geplaatst.

Bestseller experimenteert met leer van boombladeren

Het Deense modebedrijf Bestseller test sneakers die zijn gemaakt van leer van boombladeren, die daardoor plantaardig, recyclebaar en geschikt als compost zijn. Mannenmodemerk Jack&Jones zal dit innovatieve materiaal testen. Hiervoor is het bedrijf een samenwerking aangegaan met de Britse innovator Biophilica, die het materiaal Treekind ontwikkelt. Veel plantbased leren alternatieven bevatten plastic, met name polyurethaan. Treekind bevat geen plastic, maar is gemaakt van lignocellulose van bladeren en een natuurlijk bindmiddel, dat is ontworpen om af te breken in aarde en water. Bestseller onderzoekt verschillende manieren voor het creëren van alternatieve voor leer. Zo investeert het ook in innovator VitroLabs die in enkele weken leer kan laten groeien via gekweekte laboratoriumcellen van dieren. Ook is het bedrijf als partner betrokken bij het Fashion for Good-project, dat het materiaal van Biophilica zal testen en valideren.

Justin Bieber boos op H&M

Justin Bieber is boos op winkelketen H&M. De kledingwinkel verkoopt spullen met het hoofd van de zanger erop, maar die heeft daar geen toestemming voor gegeven, schrijft hij maandag op Instagram. Daarover berichten diverse media, waaronder Nu.nl. “Het is troep en ik heb er niet mee ingestemd. Koop het niet”, schrijft hij onder andere. H&M heeft een collectie uitgebracht met onder andere een jurk met een zwart-witfoto van Bieber. Ook zijn er verschillende foto’s van de zanger afgebeeld op een canvas tas. Volgens H&M zou het bedrijf de correcte goedkeuringsprocedure hebben gevolgd, zoals met alle producten waar een licentie op zit.

Fashion Cloud haalt 25 miljoen op

Fashion Cloud, het B2B platform voor fashion wholesale, heeft 25 miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde. Naast investeringsmaatschappij Verdane hebben bestaande investeerders waaronder Heartland in de ronde geparticipeerd. In de afgelopen drie jaar is Fashion Cloud hard gegroeid. Meer dan 20.000 retailers en 600 merken maken gebruik van het platform. Met de hulp van Verdane’s netwerk zal Fashion Cloud haar internationale groei versnellen, om merken en retailers wereldwijd naadloos samen te laten werken. Het groeikapitaal zal mede worden gebruikt om het platform verder door te ontwikkelen met focus op het verder uitbouwen van data-gedreven oplossing om retailers te helpen de optimale voorraad te bepalen en de juiste items na te bestellen. Het bedrijf heeft daarnaast een sterke focus op het creëren van transparantie rondom duurzaamheid. Zo kunnen merken Sustainability Attributen van hun kleding op het platform delen.