TOP

Doek valt voor Miller & Monroe Duitsland, schoenenretailer beste werkgever van Europa en nepmerken kosten Nederlandse economie bijna €2 miljard


Alle Duitse winkels van Miller & Monroe gaan dicht. Forever 21 zou een herstructurering en eventueel een faillissement overwegen. En de verkoop van nepmerken in kleding, schoenen en accessoires in Nederland is toegenomen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 6 juni 2019.

Foto: MIller & Monroe

Definitief einde voor Miller & Monroe Duitsland

De Duitse tak van Miller & Monroe is op 1 juni failliet verklaard en moet alle 160 winkels in Duitsland sluiten, meldt de curator in een persbericht. Vooral door de financiële situatie van het bedrijf en de omvangrijke problemen met de verhuurders van de winkelpanden is het voortbestaan van de winkels onmogelijk. De curator heeft overeenkomsten gesloten met retailers KiK, Tedi en Woolworth om veel van de panden over te nemen en daarbij zoveel mogelijk van de medewerkers van Miller & Monroe een baan aan te bieden. De verwachting is dat de helft van de panden wordt overgenomen en 1500 medewerkers hun baan kunnen houden. Voor de overige 80 panden wordt bekeken of er andere gegadigden zijn om de panden en winkelmedewerkers over te nemen. Miller & Monroe verkeert al langere tijd in problemen. De Duitse tak moest begin maart uitstel van betaling aanvragen, gevolgd door het Nederlandse moederbedrijf Vidrea Retail in april.

Toekomst Forever 21 onzeker

Forever 21 overweegt een herstructurering of mogelijk zelfs een faillissement. De Amerikaanse retailer zou gesprekken voeren met kredietverleners en herstructureringsadviseurs. Dat schrijft Bloomberg op basis van vertrouwelijke informatie. Het bedrijf zou privé-investeerder Apollo Global Management hebben benaderd om te kunnen blijven investeren tijdens een herstructurering of zelfs doorstart. De retailer zou naar aanleiding van de berichten hebben laten weten inderdaad in gesprek te zijn met kredietverleners, maar volgens de gewone gang van zaken. In Nederland heeft Forever 21 één winkel in Rotterdam. Die in Amsterdam werd in januari 2018 gesloten. De keten heeft het de laatste jaren moeilijk vanwege hoge huurprijzen, hevige concurrentie en de duurzaamheidstrend die consumenten kritischer maakt tegenover fast fashion.

Schoenen Torfs Beste Werkgever van Europa

Uit de lijst van 125 Best Workplaces in Europa is Schoenen Torfs uitgeroepen tot nummer één in de categorie grote organisaties met meer dan 501 werknemers. Op woensdag 5 juni ontving CEO Wouter Torfs in Stockholm de onderscheiding. Dat meldt Retaildetail.nl. Schoenen Torfs werd al vier jaar op rij tweede bij deze Europese verkiezing van beste werkgever en gaat er nu met de eerste plaats vandoor. De Belgische schoenenretailer werd dit jaar alweer voor de tiende keer verkozen als Beste Werkgever van België. Het familiebedrijf bestaat ruim zeventig jaar en is met 75 winkels een van de grootste schoenenretailers van België. Kernwaarden voor het personeel zijn eigenaarschap, resultaatgedrevenheid, wendbaarheid, innovatie, samen- en familiegevoel, waardering, werkplezier en jezelf zijn. Elke medewerker krijgt bijvoorbeeld een extra dag vrij op zijn of haar verjaardag. De organisatie Great Place to Work definieert een ‘Best Workplace’ als een organisatie waar werknemers, ongeacht wie ze zijn en wat ze doen voor de organisatie, vertrouwen hebben in hun leiders, plezier hebben op het werk en trots zijn op wat ze doen.

Namaakkleding kost Nederlandse economie €1 miljard

Namaakproducten en piraterij berokkenen de Nederlandse economie jaarlijks bijna 2 miljard euro aan schade. Die schatting maakt het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO), zo meldt RTL Nieuws. Het EUIPO schatte de omzetderving door schending van intellectuele eigendomsrechten in Nederland vorig jaar nog op 1,8 miljard euro per jaar. Bij kleding, schoenen, accessoires, cosmetica en verzorgingsproducten werd een toename geregistreerd. Alleen de schade in Nederland voor deze productgroepen bedraagt volgens het EUIPO al 1,47 miljard euro. In de 28 EU-landen is de schade in elf belangrijke sectoren in totaal 60 miljard euro. Dat is 7,4 procent van de totale omzet. Als de producten legitiem zouden zijn geproduceerd zou dat 468.000 banen opleveren. De schade per inwoner wordt geraamd op 116 euro, 10 euro meer dan vorig jaar.

Curator Perry Sport ruziet met banken

Toni van Hees, de curator die het faillissement van Perry Sport en Aktiesport afwikkelt, heeft opnieuw ruzie met de banken. Dat meldt RTL Nieuws. Het zou gaan om 30 miljoen euro. Volgens de curator namen de banken ten onrechte delen van de retailer in onderpand. United Sports Group, het moederbedrijf van Perry Sport en Aktiesport, ging ruim drie jaar geleden failliet, maar de curator is nog steeds bezig met de afwikkeling. Het Britse JD Sports maakte een doorstart met 40 Perry Sport-winkels en 60 Aktiesport-winkels. Toen had curator Van Hees ook al een aanvaring met de banken, die het failliete bedrijf 63 miljoen euro hadden geleend en de curator verbood om de winkelvoorraden te verkopen. Uit het laatste curatorenverslag van eind januari blijkt dat er weer een conflict is, nu over de verdeling van de opbrengsten van de failliete boedel. Er is zelfs een rechtszaak geweest. De onenigheid over de opbrengsten hangt samen met betwiste pandrechten. De rechter heeft de claims van de curator afgewezen, maar die is daar tegen in hoger beroep gegaan.