TOP

Doek valt definitief voor Hutspot, hoge energie- en gasprijzen kosten bedrijven miljarden en detailhandel plust in februari

Het doek valt definitief voor Hutspot, de hoge energie- en gasprijzen kosten bedrijven miljarden en de detailhandel plust in februari. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 31 maart.

Foto: Artem Beliaikin via Unsplash

Hoge energie- en gasprijzen kost bedrijven miljarden

De hoge gas- en elektriciteitsprijzen gaan het bedrijfsleven circa 22 miljard euro kosten dit jaar. Dat stelt ABN Amro in de sectorprognose 2022. Vooral de glastuinbouw, chemie, bouwmaterialen- en voedingsmiddelenindustrie gaan dat in de portemonnee voelen, omdat ze veel gas en elektriciteit verbruiken. De bank schat dat de energietarieven dit jaar ruim vijf keer zo hoog zullen zijn als in 2019 en dat de tarieven door de oorlog in Oekraïne nog minstens tot het voorjaar van 2023 hoog zullen blijven. Als bedrijven die prijsverhogingen gaan doorberekenen, is het volgens de bank de vraag welke prijsverhogingen van de retail de consument zal accepteren nu hun koopkracht ook wordt uitgehold door een hogere energierekening. Hoewel deze effecten momenteel nog niet goed zichtbaar zijn en er vooralsnog sprake is van een inhaalvraag na de lockdowns, waar de consument ook het geld voor heeft, is wel het consumentenvertrouwen flink gedaald naar -39 in maart 2022.

Zowel het oordeel over het economische klimaat als de bereidheid om grote uitgaven te doen, gingen achteruit. “Door de hogere energiekosten stijgt de inflatie verder. Dit gaat ten koste van het consumentenvertrouwen en de koopkracht, waardoor sectoren als de horeca en retail zich minder snel herstellen dan verwacht”, zegt Franka Rolvink Couzy, hoofd sector research van ABN Amro. “De oorlog, de hogere gasprijzen en de inflatie hebben tot gevolg dat veel sectoren margedruk ervaren. Desondanks verwachten we dat de economie dit jaar met 3,1 procent zal groeien, omdat de vraag redelijk sterk is en eindafnemers nu nog bereid zijn om hogere prijzen te betalen. Tegelijkertijd zien we dat de consument juist zijn opwachting maakt bij sectoren die lange tijd gesloten zijn geweest. Zo zal de horeca eerst profiteren van deze inhaalvraag, maar we verwachten in de tweede helft van dit jaar minder restaurant- en cafébezoeken.”

NZA New Zealand Auckland opent winkels

NZA New Zealand Auckland (her)opent de maand een reeks winkels in verschillende landen, zo meldt verkoopdirecteur Wilberd van Doorn. Het gaat om twee winkels in België (Waasland (nieuw) en Brugge (verbouwing) ), één verbouwde en uitgebreide zaak in Duitsland (Zingst) en vier in Nederland (Breda, Noordwijk, Den Haag en Rotterdam). Komende maand worden er ook nog winkels geopend, laat Van Doorn weten. “Den Haag en Rotterdam zijn nieuw en daar komt ook Timmendorferstrand in Duitsland bij.” NZA wil het winkelnetwerk uitbreiden met franchisepartners, voegt hij toe. “Wij zijn op dit moment nog op zoek naar franchisepartners voor winkels in Amersfoort, Apeldoorn, Doetinchem en Zutphen in Nederland. Voor België in Brasschaat, Namur, Ieper, Kortrijk en Mechelen.” Momenteel heeft het merk 35 winkels: 23 in Nederland, negen in België, twee in Duitsland en één in Spanje.

Doek valt definitief voor Hutspot

Het doek is definitief gevallen voor Hutspot, de Nederlandse conceptstore die werd opgericht in 2012. Dat meldt managing director van het label Arnout Baas op LinkedIn. Hij ging een jaar geleden aan de slag voor Hutspot nadat het bedrijf was ingelijfd door Dille & Kamille. “Dit is mijn laatste officiële Hutspot-dag”, schrijft hij op het platform. “Hutspot stopt er voorlopig mee en daarmee zit het er voor mij ook op. Met veel goede moed begonnen we iets meer dan een jaar geleden aan de doorstart van Hutspot. Met Dille & Kamille wilden we dit mooie retailmerk nieuw leven in blazen want dat verdiende het. Het zou een platform voor mooie merken blijven, maar dan met een meer duurzame insteek. Helaas is het niet gelukt om dit goede idee tot een goede, rendabele uitvoering te brengen. Er is een boekje te schrijven over de oorzaken, maar heel jammer is het.”

Hutspot werd tien jaar geleden opgericht door Nick van Aalst, Pieter Jongens en Reinier Bernaert. De retailer ging eind 2020 op de fles door toedoen van corona, maar kreeg in februari 2021 een tweede kans om in afgeslankte vorm verder te gaan onder de nieuwe eigenaar Dille & Kamille. Dat werd geen succes, omdat de klanten die terugkwamen niet de beleving hadden die ze verwachtten. “Het is ook niet gelukt om nieuwe klanten te trekken. En dan moet er maandelijks veel geld bij. Daarom is besloten er een punt achter te zetten: terug naar de tekentafel”, zei een woordvoerder destijds. De tweede poging is dus ook op niets uitgelopen, laat Baas in zijn post weten.

Lees ook: Hutspot is failliet: ‘Ons type retail is hier niet tegen bestand

Kindermodemerk Seabass maakt klanten mede-eigenaar

Het Nederlandse duurzame kledingmerk Seabass heeft een programma gelanceerd waarbij klanten mede-eigenaar kunnen worden van het modemerk. Iedereen die zich aanmeldt, ontvangt als welkomstgeschenk één aandeel en is daarmee aandeelhouder van Seabass, zo meldt het merk in een persbericht. Seabass lanceert dit loyaliteitsprogramma vlak voor de geplande internationale expansie in Europa. Begin april start het merk met de verkoop van haar collectie in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Om de verdere groeiplannen van het duurzame modemerk te financieren, start het bedrijf medio april ook een fundingronde. De aandelen zijn beschikbaar op het aandelenplatform Eyevestor.

Detailhandel zet bijna 17 procent meer om in februari

De detailhandel heeft in februari 16,5 procent meer omgezet dan in februari 2021, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij de non-food winkels ging het om een stijging van 57,7 procent, terwijl de omzet van voedingsmiddelensector kromp met 2,9 procent. In vergelijking met 2020 lag de omzet in februari dit jaar meer dan 13 procent hoger. De omzet van de non-foodwinkels groeide in februari 2022 met 57,7 procent, mede ingegeven doordat de omzet in februari 2021 op een bijzonder laag niveau lag vanwege de lockdown op dat moment. Ten opzichte van februari 2020 lag de omzet van non-foodwinkels in februari 2022 ruim 10 procent hoger.

De kleding- en schoenenwinkels hebben in februari fors meer omgezet dan in februari 2021, maar leden toen juist flinke omzetverliezen. Per saldo was de omzet van deze winkels in februari 2022 ook hoger dan in februari 2020. De overige deelbranches in de non-food hebben in februari 2022 ook meer omgezet dan een en twee jaar eerder.

Bron: CBS

De online omzet was in februari 24,7 procent lager dan in februari 2021. Webwinkels hebben 8,7 procent minder omgezet. De online omzet van multi-channelers kromp met 39,9 procent. In februari 2021 groeide de online omzet met bijna 104 procent. De online omzet van consumentenelektronica, van overig non-foodartikelen en van kleding en modeartikelen lag in februari 2022 lager dan in februari 2021.