TOP

Dit zijn de winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2015

Op de zondag van Modefabriek #39 op 12 juli 2015, werden voor de vierde keer de Dutch Retail Experience Awards uitgereikt.

Op 12 juli om 16.00 uur werden op Modefabriek #39 de Dutch Retail Experience Awards voor de vierde keer door Goodbrandz uitgereikt. Bij de awards staat het belevingsconcept van een modewinkel centraal.

Best Customer Experience Award

De Best Customer Experience Award wordt gegeven aan de winkelier die zich bezig houdt met beleving en onderscheidend vermogen. De jury verkoos unaniem De Schoenenfabriek in Groningen tot winnaar van deze prijs. “In een meer dan verzadigde, eentonige markt, is het de eigenaar gelukt om een totaal authentiek en verfrissend concept neer te zetten”, laat de jury weten. Daarnaast maakt het theater en de beleving die ze erom heen bouwen, ook veel indruk op de juryleden.

Retail Experience Award

De Retail Experience Award draait om langdurige klantenbinding en mee gaan met de ontwikkelingen van de tijd. Unaniem wees de jury Maggy’s Mode in Bunschoten-Spakenburg aan als winnaar van deze prijs. Er is bij deze winkel overal aan gedacht: winkelbeleving, collecties, personeel, website en social media. “Het sterke punt van Maggy’s Mode ligt in de aandacht voor het personeel en de klanten. Ze onderneemt veel activiteiten om haar klanten een totale beleving te bieden.” Eigenaar Maggy Hopman bedankt dan ook haar team bij het in ontvangst nemen van de prijs: “Ik denk dat ik niet de prijs heb gewonnen maar mijn team.”

Most Innovative Store Award

Ook retailers die minder dan vijf jaar actief zijn maar toch al origineel zijn, kunnen een prijs ontvangen in de categorie Most Innovative Store Award. Lena the Fashion Library in Amsterdam won de prijs dit jaar met haar vooruitdenkende concept om collectors items te lenen in plaats van te kopen. “Door het enorme, goedkope aanbod is kleding een wegwerpartikel geworden. Dit concept biedt een duurzaam tegenwicht”, laat de jury weten. Medeoprichter Suzanne Smulders gaf nog een tip: “Werk met klanten, retailers en merken samen en kijk hoe het beter kan.”

Online Experience Award

De Online Experience Award wordt gegeven aan een webshop met een bijzondere online beleving. Dit jaar gaat United Wardrobe er met de prijs vandoor. Jury: “Het creëren van een online community voor vintage en tweedehandskleding, is een bijzonder vernieuwend en interessant concept. De webshop ziet er trendsettend uit en is heel toegankelijk.”

European Retail Experience Award

Voor het eerst wordt er dit jaar ook een European Retail Experience Award weggegeven, wat is bedoeld om Nederlandse winkeliers te inspireren. Het Milaanse 10 Corso Como is hierin de “ultieme winnaar. Er zijn veel verschillende kamers, die allemaal een eigen beleving hebben. Altijd als je binnenkomt is de inrichting en het assortiment anders. Ze blijven vernieuwen.”

Publieksprijzen

Ook nieuw dit jaar is dat iedere categorie nu een publieksprijs heeft. Bij het publiek won:
– Dansk Design in de categorie Best Customer Experience Award,
– Shopping Small in de categorie Online Experience Award,
– Kloffie in de categorie Most Innovative Store Award,
– Maggy’s Mode in de categorie Retail Excellence Award.

Jury

De winnaars van de Dutch Retail Experience Awards worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die dit jaar bestaat uit: Harry Bijl (InRetail), Gea Eleveld (Fashion-Up! en Fashion055), Ingrid Ploegmakers (WPM), Kim Pereira (Textilia) en Talita Kalloe (Freelance journalist en copywriter). Op de publieksprijs kon gestemd worden via een online stemformulier.