TOP

Dit zijn de meest waardevolle kledingmerken ter wereld

Onderzoeksbureau Willward Brown heeft opnieuw een top 100 samengesteld van de meest waardevolle merken ter wereld in 2015. Lees hier welke kledingmerken dit jaar de meeste waarde hebben.

Voor hettweede jaar op rij is Nike het meest waardevolle kledingmerk ter wereld, aldus de Brandz top 100 van onderzoeksbureau Millward Brown.

Kledingmerken

De merkwaarde van Nike is dit jaar gestegen met 21 procent ten opzichte van 2014: de waarde ligt nu op 29,7 miljard dollar. Het merk kreeg dit voor elkaar door de voetbalteams tijdens de Fifa World Cup in Brazilië te voorzien van schoenen en kleding. Ook introduceerde Nike nieuwe producten tijdens de Olympische Spelen in Sochi en de Super Bowl in de Verenigde Staten.

De tweede plaats is voor winkelketen Zara met een merkwaarde van 22 miljard dollar. Dit ondanks het feit dat de waarde van het bedrijf is gedaald met 5 procent. De daling is volgens Millward Brown te wijten aan de wereldwijde economische crisis en fluctuaties in de waarde van de euro. H&M staat net als vorig jaar op de derde plaats met 13,8 miljard dollar. Ook deze keten had last van de crisis en de waarde van de euro. H&M had ook last van de verkoop van goedkope kleding in bijvoorbeeld supermarkten, waardoor minder consumenten de kledingketen bezoeken. De totale merkwaarde van kledingmerken is dit jaar met 29 procent gestegen.

Bekijk hier de top 10:

millward brown kledingmerken 

Luxemerken

De waarde van luxemerken is afgelopen jaar met 6 procent gedaald. Dit komt door de langzamere groei in China, Brazilië en Rusland. Ook de anti-corruptie regelgeving in China zorgde ervoor dat er minder cadeaus van luxemerken werden gekocht.

Louis Vuitton staat met 27,4 miljard dollar aan kop als het meest waardevolle luxemerk. Het merk is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid. Louis Vuitton kreeg de groei voor elkaar door een campagne te organiseren rondom de bagagecollectie van het merk, een kunstmuseum te starten in Parijs en Louis Vuitton hotels te bouwen.

Hermès is nummer twee met een waarde van 18,9 miljard euro. Dit merk had erg last van de trage groei in China: de waarde van het merk is met 13 procent gedaald. Ook de waarde van Gucci, nummer drie op de lijst, is gedaald. Het merk is 14 procent in waarde gedaald naar 12,8 miljard dollar. Ook dit merk had last van de trage economische groei in China en de regelgeving tegen corruptie.

Bekijk hier de top 10:

millward brown luxemerken

Over het onderzoek

De Brandz top 100 wordt sinds 2006 ieder jaar gemaakt door onderzoeksbureau Millward Brown. Dit bureau maakt een ranglijst van de meest waardevolle merken ter wereld, onderverdeeld in verschillende categorieën. De lijsten worden gemaakt op basis van consumentenonderzoek en financiële analyses.