TOP

Dit was Modefabriek: wat vonden merken en retailers? [januari 2019]

Modefabriek kan terugkijken op een succesvolle beurseditie op 20 en 21 januari 2019. De beurs werd goed bezocht. En er wordt alweer gepraat over de volgende editie, die gaat plaats vinden op maandag en dinsdag. Modefabriek-directeur Lucel van der Hoeven: “We hebben met heel veel mensen gesproken, zowel bezoekers als exposanten, en uiteindelijk alle argumenten voor en tegen opgeteld. Tijden zijn veranderd."

Aan het begin van de tweede beursdag van Modefabriek werd het nieuwe bekend dat Modefabriek een dag opschuift. Niet meer op zondag en maandag, maar op maandag en dinsdag. Steeds meer winkels zijn open op zondag, een drukke verkoopdag, waardoor er steeds meer inkopers op maandag komen en er op zondag veel publiek komt om alleen te kijken en te netwerken. De zomereditie van Modefabriek is op 8 en 9 juli 2019. Modefabriek-directeur Lucel van der Hoeven: “We hebben met heel veel mensen gesproken, zowel bezoekers als exposanten, en uiteindelijk alle argumenten voor en tegen opgeteld. Tijden zijn veranderd. We kregen steeds vaker van bezoekers te horen dat de maandag makkelijker is voor beursbezoek dan de zondag. De belangrijkste verkoopdagen zijn vrijdag, zaterdag en zondag. Daarnaast hebben steeds meer retailers minder personeel en staan ze vaker zelf in de winkel. Dit is een logische stap voor mijn gevoel.”

Alix Milla Amsterdam

Alix, Milla

Positiviteit

De organisatie signaleert dat op maandag vaker de inkopers van de ketens naar de beurs komen, net als de pers. Op zondag zijn het meer de kleinere ondernemers, die dan soms familieleden en winkelpersoneel meenemen. “Dat was wel een argument om de zondag te houden, maar de voors om de beurs te verschuiven wogen toch zwaarder.” De organisatie kijkt tevreden terug op de afgelopen beurseditie. “Ik kijk terug op een mooie editie en proefde positiviteit, zowel onder exposanten en bezoekers. We communiceren geen aantallen bezoekers en kijken liever of er goed gewerkt en genetwerkt is. Maar op de vloer was er genoeg beweging. Zondagochtend was het een gekkenhuis en de maandag ontliep de zondag niet veel. Daar ben ik blij mee, want het zijn dynamische tijden, ook voor ons beurzen.”

Dynamisch

Hij erkent dat het verloop onder exposanten iets is toegenomen. “De dynamiek is groter, dat zal bij andere beurzen ook zo zijn. Er gebeurt van alles in de branche en in die zin wordt het onvoorspelbaarder. Je ziet dat merken ophouden te bestaan of worden overgenomen, kiezen voor een buitenlandse beurs of juist voor een eigen event. Maar qua aantal exposanten en omzet hebben we hetzelfde gedaan als verleden jaar. Alle afvallers zijn opgevuld met nieuwkomers.”

Gabba MF Aaiko

Gabba, Aaiko

Teamuitje

Sytha van der Knaap van vrouwen- en mannenmodewinkel Sytha 2.0 spijkergoed in Delfzijl grijpt Modefabriek aan voor een teamuitje met het personeel. “Dit was voor ons de eerste keer en we vonden het fantastisch, het is echt een snoepwinkel. We hebben heel veel inspiratie opgedaan.” Dat de beurs volgend jaar wordt verplaatst vinden ze minder goed nieuws. “Voor ons komt dat minder goed uit, omdat we nu met het hele team konden gaan op de zondag. Dat kan dan niet meer, want we zijn op maandag gewoon geopend.” Ook Iris Sierevogel van Iris mode in Valkenswaard vindt het minder fijn. “Ik sta graag zelf in de winkel en om in te kopen moet je ook al dagen inleveren dat je in de zaak kunt staan. Ik vond het juist heerlijk dat het in het weekend was.”

Insta poll

Uit een snelle poll op de Instastories van Textilia blijkt dat 37% van de 64 stemmers de nieuwe beursdagen onhandig vindt. De meeste mensen blijken het wel prima te vinden. Zo ook exposant Carin van de Weerd van agentschap en distributiebedrijf Walhalla Brands. “Er zijn zoveel klanten met koopzondagen tegenwoordig dat er minder op zondag naar Modefabriek komen denk ik. Ik vind dinsdag een goede beursdag, want de dinsdag is ook een erg goede inkoopdag: in onze showroom is dan druk en we staan volgepland met afspraken, want dan is het rustig in de winkels. Op maandag en dinsdag kan een eigenaar of inkoper de winkel ook makkelijker over dragen aan een personeelslid en zelf naar de beurs gaan.”

Nieuwe indeling

De nieuwe indeling van de beurs zorgde voor een duidelijkere segmentatie van de hallen. Het aanbod is op het gebied van vrouwenmode is nog steeds het grootst. In de centrale hal waren alle ‘premium’- merken te vinden, in de westelijke hal de korte termijn- en de middensegmentmerken en in de oostelijke hal de jongere merken, die flirten met het street x active segment. Vanaf dat de deuren van de beursvloer opengingen, stroomde de beursvloer vol en standhouders waren tevreden over de aanloop. “We hebben twee hele goede dagen gehad en we hebben hier zelfs inkopers uit Duitsland op de stand gehad”, vertelt Sharane de Bruin van Wanderlust Amsterdam.

Bellamy Gallery Supertrash

Bellamy Gallery, Supertrash

Het duurzame retailconcept Bellamy Gallery was voor het eerst op de beurs, om samen met agentuur Jos Bles de mogelijkheden van verkoop wholesale te verkennen. “Om meer impact te kunnen maken, hebben we behoefte aan schaalvergroting”, vertelt mede-oprichter Imke Bens. “Vandaar dat we hier contact zoeken met retailers die het merk in willen kopen.” Ook Colourful Rebel, dat begon als online lifestyle concept en tot voor kort alleen in de eigen webshop te koop was, staat op Modefabriek om contacten met retailers te leggen voor de verkoop via wholesale. De trenditems van het korte termijnlabel (denk corduroy flared broeken, panterprint sweaters en een bikerjacket met sterren) trokken in elk geval de aandacht.

Nieuwtjes

Influencermerk Na-kd was voor het eerst aanwezig op Modefabriek en vrouwenmodemerk Supertrash beleefde haar comeback na de doorstart onder een nieuwe eigenaar. Er was slechts een klein deel van de collectie te zien, die duidelijk voortborduurt op het Supertrash uit de begintijden, met bodycon jurkjes, bontjasjes en kanten tops, plus een grote schoenen- en tassencollectie. Het Deense merk Just Female heeft een rebranding ondergaan en presenteert zichzelf voortaan als Just, ook om verwarring met zustermerk Second Female weg te nemen. Bezoekers van modefabriek konden ook kennis maken met het nieuwe Nederlandse vrouwenjassenmerk Parx NYC.

Influencers

De vernieuwde invulling van de oostelijke hal, direct na de hoofdingang, beviel de standhouders goed. De afgelopen seizoenen waren hier de mannenmodelabels te vinden, deze zijn verhuisd naar de noordhal en hebben zo geruild met merken in het segment ‘new generation coolness & fashion industry influencers’. Hierbij verzamelden aanbieders als Napapijri, Champion, Kappa, Australian, Minimum, Kuyichi, Denim.lab en Kings of Indigo. Martin Lapré van Just Junkies: “Dit is voor ons een veel betere locatie, waarbij we meteen vanaf het begin de loop erin hebben, in plaats van na anderhalf uur.” Ook Dries Bruijnes van agentschap Laundry Room (met merken als onder meer Anerkjendt, Woodbird, Arkk en Colorful Standard) is tevreden: “Het is nog geen 13 uur en het aantal bezoekers ligt nu (op de eerste dag, red.) al ongeveer op hetzelfde als vorig seizoen in twee dagen. Goed ook dat we hier met allemaal gelijkgestemde merken staan.”

Just Hype

Collabs

Nieuwkomer op Modefabriek is het Britse middensegmentsmerk Just Hype, dat een uitgebreide collectie toonde van T-shirts en sweaters tot rugtassen, sokken, horloges en collabs met Disney en Playstation. Per seizoen brengt het label wel tweehonderd verschillende prints uit. Opvallend was de grote stand van Björn Borg, dat diverse samenwerkingscollecties presenteerde. Afgelopen jaar startte het merk met collabs, onder andere met de Zweedse artiest Robyn, en dit krijgt komend najaar een vervolg met DPM, Liam Hodges en Joris van Velzen, van online lifestyle magazine Man Man. “We willen uitgroeien tot een sportfashionmerk en daarvoor moeten we het umfeld veranderen. We denken dat samenwerkingen als deze daarbij helpen”, verklaart Thomas Boerma, marketing manager Benelux bij Björn Borg.

Bjorn Borg

In de Noordhal werden de collecties getoond van de mannenmodemerken, bijna 100 in totaal. Doordat het van meet af aan al vrij druk was op Modefabriek, waren de standhouders positief gestemd. “We zijn tevreden met de plek”, reageert Ton Enthoven van Enthoven Fashion Group vanaf zijn stand van het merk Fynch&Hatton. “Alleen de communicatie over de extra entree die bezoekers kunnen gebruiken in deze hal is iets minder. Niet erg verder, want het maakt eigenlijk niet uit waar je staat. Mensen weten ons toch wel te vinden.” Modefabriek kan ook van Petrol Industries de goedkeuring wegdragen. “En ik ben niet altijd positief geweest qua bezoekersaantallen en beleving”, zegt sales manager Nederland Sander Engels. “maar nu zien we meer mensen en er heerst ook een positieve stemming onder retailers, merken we.”

Panelgesprek 

v.l.n.r. Stylist Steven Dahlberg, oprichter van Man Man Joris van Velzen, Esther van Maurik (Link Magazine) en Willem Baars (JFK Magazine)

Tijdens een panelgesprek over mannenmode gaven drie modedeskundigen (stylist Steven Dahlberg, Esther van Maurik (Link Magazine) en oprichter van man-man.nl Joris van Velzen) hun visie op mannenmodetrends. Ze tippen onder meer de flatcap, de cargobroek, kasjmier truien, de rollneck en wijdere jeans en broeken. Ook gelaagde outfits zien ze vaker. Maar de belangrijkste boodschap voor mannenmoderetailers is volgens de experts als het gaat om trends in mannenmode: winkeliers moeten zich vast houden aan hun klant.”

Primeurs

Ook was er een aantal primeurs in de mannenmodehal. Het van oorsprong feestpakkenmerk Opposuits lanceerde er zijn Deluxe-collectie met meer draagbare blazers. “Iets minder carnaval”, zoals directeur Jelle van der Zwet het zelf formuleerde. A fish named Fred introduceerde zijn collab met schoenenmerk Rehab. Het nieuwe Nederlandse merk Tresanti lanceerde zijn collectie shirts en accessoires en het was tevens de eerste keer Modefabriek voor Cinque, een Duits merk met Italiaans signatuur dat zich focust op blazers, jassen, chino’s en wollen items.

Tresanti Fynch  Hatton MF

Tresanti, Fynch&Hatton

Voor het denimmerk 74allmankind sluit deze eerste aanwezigheid op Modefabriek aan op de nieuwe koers die het merk vaart: inzetten op non-denim, vertelt Jurgen Creyf, brandmanager Benelux. “Denim blijft ons DNA, maar we brengen meer modellen in cargo of een chino in rib en velvet bijvoorbeeld. Natuurlijk allemaal in stretch.” Datzelfde geldt min of meer voor schoenenmerk Van Lier dat een stand huurde om aansluiting te maken en houden met kledingwinkelier. “Wij zijn ook met fashion bezig”, licht commercieel directeur Simon van Kloon toe. “We zijn erg verrast. We hebben al veel nieuwe retailers gesproken.”