TOP

Dit betaalde RNF Group voor Fred de la Bretoniere, Zalando meest overtuigende e-tailer en intimidatie in kledingfabrieken

Mexx-eigenaar RNF Group betaalde enkele miljoenen voor de overname van Fred de la Bretonier en Shabbies Amsterdam. Verder: Zalando is de meest overtuigende fashionretailer en dit kunnen merken doen aan intimidatie en geweld in kledingfabrieken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 11 april 2019.

De Bijenkorf Rotterdam vernieuwt gevel en vrouwenmodeafdeling

Het Rotterdamse filiaal van de Bijenkorf heeft een flinke update gehad. De winkel, die in maart 1957 opende, staat inmiddels op de Top100 monumentenlijst. Nu is de oorspronkelijke verlichting in de ramen is in ere hersteld, net als de verlichting in de loggia’s en de belichting van de vlaggen. Daarnaast is ook de zonwering teruggebracht zoals de architect Marcel Breuer heeft ontworpen. Daarnaast werd ook de vrouwenmodeafdeling vernieuwd, geheel in stijl van Breuer door middel van rechte lijnen, authentieke pilaren en de herintroductie van daglicht.

Lush stopt met social media

Het Britse cosmeticabedrijf Lush sluit volgende wek alle social media accounts in het Verenigd koninkrijk, zo schrijven verschillende media, waaronder RetailDetail en de Volkskrant. Het bedrijf haalt het Facebook-, Twitter- en Instagramaccount offline. Het nieuws werd aangekondigd via Twitter, waar Lush liet weten “Het moe te zijn om te vechten met algoritmen en “niet te willen betalen om in newsfeeds te verschijnen.” Daarnaast geeft het bedrijf aan dat de social mediakanalen het moeilijker maken om rechtstreeks met iedereen te communiceren: “We willen terug naar het échte contact met de klant.” Lush, dat verzorgingsproducten verkoopt die duurzaam en diervriendelijk zijn, vraagt klanten voortaan contact op te nemen via e-mail, telefoon of via de website.

Het Britse bedrijf heeft meer dan 569.000 volgers op Instagram, 423.000 likes op Facebook en 202.000 Twittervolgers. Voorlopig zijn er in Nederland nog geen plannen om hetzelfde te doen, zo bevestigt pr-manager Ruby van Hoorn tegen de Volkskrant. De Noord-Amerikaanse tak van het bedrijf heeft al getweet dat die kanalen in werking zullen blijven.

RNF Group betaalde 3,7 miljoen voor Fred de la Bretoniere

Het schoenenlabel Fred de la Bretoniere is vorige maand voor 3,7 miljoen euro verkocht aan Mexx-eigenaar RNF Group. Dat schrijft Retailnews op basis van het faillissementsverslag. Het bedrijf was in zowel 2016, 2017 als 2018 verliesgevend. De aandeelhouder was niet langer bereid de oplopende verliezen te financieren en trok de stekker eruit. Vorig jaar stond er een verlies van ruim een half miljoen genoteerd, bij een omzet van ruim zes miljoen euro. De nieuwe eigenaar heeft ervoor gekozen om niet met alle twaalf vestigingen van Fred de la Bretoniere door te gaan. Verschillende huurovereenkomsten zijn al opgezegd en over het overige deel is nog overleg gaande.

Zalando meest overtuigende fashionretailer

Zalando is als grote winnaar gekomen uit de Persuasion Index 2019, een top 100 van online moderetailers, samengesteld door een team van gedragspsychologen, datawetenschappers en digitale marketeers. Zalando weet het beste overtuigingskracht en personalisatietechnieken in te zetten om consumenten te verleiden tot een aankoop. Voor de index krijgt elke webshop een score in drie categorieën: overtuigingskracht, een vloeiende ervaring en insights. Op deze criteria behaalde Zalando een totaalscore van 83 punten. Daarmee laat het onder andere Reebok (2), Under Armour (3), We Fashion (4) en New Look (5) achter zich. We Fashion is de hoogst genoteerde Nederlandse e-tailer, daarna volgt C&A op plek 10.

Wat kunnen merken doen aan geweld en intimidatie in kledingfabrieken?

Een nieuw onderzoek van de Fair Wear Foundation en Care international toont aan dat geweld en intimidatie veel voorkomen en hardnekkig zijn in Vietnamese kledingfabrieken. Een op de tien kledingarbeiders die de afgelopen tijd van baan veranderde, deed dit omdat ze geweld en/of intimidatie heeft meegemaakt. Bijna de helft van de in totaal 750 geïnterviewde kledingarbeiders had in de afgelopen 12 maanden ten minste één vorm van geweld en/of intimidatie ervaren. Een van de meest genoemde zorgen van de geïnterviewden was productiedruk. Stress en druk van leidinggevenden en managers resulteren vaak in verbaal geweld en seksuele intimidatie. Merken kunnen meehelpen aan een oplossing. Kledingbedrijven zouden een productieplanning moeten hebben die geen excessieve overuren in de hand werkt. Merken moeten de productiecapaciteit van een fabriek kennen en realistische prognoses doen. Daarnaast is het ook belangrijk dat werknemers ergens terechtkunnen om een klacht in te dienen. Fair Wear Foundation heeft zo’n klachtensysteem in alle landen waar ze actief zijn.