TOP

Directie Wibra neemt de zaak over, H&M opent winkel met tweedehands kleding en forse groei aantal webwinkels, vooral in kleding

De directie van Wibra neemt de zaak over, H&M heeft een winkel geopend met een Resell-afdeling en het aantal webwinkels is sinds januari 2020 fors gestegen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 februari.

Foto’s: H&M

Aantal webwinkels met meer dan de helft gestegen

Het aantal webwinkels is sinds januari 2020 met ruim 63 procent gestegen naar bijna 80 duizend. 18,5 duizend webwinkels verkopen kleding, dat is ruim 50 procent meer dan voor corona. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De grootste stijging lag bij webwinkels met een algemeen assortiment, deze zijn meer dan verdubbeld in aantal. Webwinkels in huis- en tuinartikelen (+89 procent), en webwinkels in voeding (+83 procent) namen ook sterk in aantal toe in de afgelopen twee jaar. Ruim 80 procent van de webwinkels in 2022 zijn bedrijven met 1 werkzame persoon. Verder blijkt uit de cijfers dat er in 2021 in totaal 163 duizend bedrijven bijkwamen, een groei van 8,5 procent. Daardoor telde Nederland op 1 januari 2022 voor het eerst meer dan 2 miljoen bedrijven.

Chasin groeit door: opent 350ste shop-in-shop

Het modelabel Chasin’ opent dit voorjaar de 350ste shop-in-shop. Dat meldt CEO Frank Huisman op LinkedIn. Die groei dankt het merk mede aan het systeem waarmee ze werken en dat ze in staat stelt om via een ‘geïntegreerd partnership zelf de voorraden aan te sturen’. “Door deze succesformule zijn we in de top ranglijsten van inkooporganisaties terecht gekomen, wat zorgt voor enorme vraag”, aldus Huisman. Ook online breidt het label uit; inmiddels is het merk verkrijgbaar in 19 landen via verkoopplatform Zalando. Chasin’ maakt deel uit van de Score / Chasin’ Group, gestart in 1981 door Jan Peters. Naast de eigen merken verkoopt het concern in de Score-winkels labels als Tommy Hilfiger, PME Legend, Vans, Boss, Lacoste en Superdry.

Directie Wibra neemt de zaak over

Discounter Wibra is overgenomen door de drie directieleden; algemeen directeur Bas Duijsens, commercieel directeur Wim Smit en financieel directeur Per Eriks hebben samen een meerderheidsbelang genomen in het bedrijf. Dat meldt Retaildetail. Eigenaar Ron Wierdsa behoudt een minderheidsaandeel en blijft op de achtergrond betrokken. Het drietal focust zich weer op groei nadat het bedrijf de afgelopen jaren enkele ingrepen moest doen. Zo moest Wibra in België in 2020 reorganiseren, omdat de keten er al jaren verlies leed. In België maakte het bedrijf in 2020 een doorstart met 36 van de 81 winkels. Intussen zijn dat er weer 41 en er komen nog vier winkels bij. In Nederland kregen de meer dan 200 vestigingen in 2021 te maken met de verplichte winkelsluiting. Toch was de keten afgelopen jaar winstgevend in beide landen. De directie heeft dan ook veel vertrouwen in de toekomst. Bas Duijsens: “De afgelopen jaren hebben we best wat tegenwind gehad, maar desondanks hebben we samen de schouders eronder gezet. Daardoor zien we nu weer goede resultaten in zowel Nederland als België.”

Eindconclusie Kledingconvenant: ‘Belangrijke stappen gezet’

Het Convenant Duurzame Kleding en Textiel (CKT), ook bekend als het kledingconvenant, heeft belangrijke stappen gezet richting een duurzame kleding- en textielsector. Dit blijkt uit de eindevaluatie door het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), zo staat in een persbericht. Het convenant liep op 31 december 2021 af. Wel is er meer inspanning en tijd nodig om substantiële verbeteringen te bereiken in de kleding- en textielketen, constateert het KIT. Het kledingconvenant ging van start op 4 juli 2016 en bracht bedrijven, brancheverenigingen, vakbonden, ngo’s en de overheid samen met als doel het bevorderen van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen in de kledingindustrie. Uit de evaluatie blijkt dat het CKT heeft bijgedragen aan het opbouwen van vertrouwen tussen partijen en het uitwisselen van relevante kennis op regelmatige basis en dat de transparantie tussen partijen sterk is toegenomen. Het KIT tekent aan dat het echter beperkt was in haar vermogen om de impact van het CKT te beoordelen in de keten c.q. de productielanden, omdat de focus van de analyse in Nederland lag: de gegevens in de eindevaluatie zijn namelijk verzameld via onder meer diepte-interviews met belanghebbenden, enquêtes onder de bedrijven en een analyse van de due diligence-rapportages die de bedrijven vanuit hun convenantsverplichtingen jaarlijks opleverden. Er is geen veldonderzoek in productielanden uitgevoerd.

H&M lanceert Resell-afdeling in vernieuwde winkel

H&M verkoopt in de vernieuwde winkel in Amsterdam-Noord sinds de heropening zaterdag 5 februari ook tweedehands kleding, zo staat in een persbericht. De winkel aan het Buikslotermeerplein is volledig vernieuwd in lijn met een retailconcept dat H&M als eerste in de hoofdstad introduceerde eind 2021. Op deze afdeling wordt tweedehands kleding gekocht en verkocht. De zaak in Amsterdam-Noord een van de zes winkels in Amsterdam die vernieuwd en heropend is. Dit is ook de eerste H&M-winkel in Nederland die de Resell service aanbiedt. Consument kunnen via de website of app van H&M een afspraak inplannen om tweedehands kleding van alle merken af te geven. De items worden vijf weken beschikbaar gesteld in de winkel en na verkoop krijgt de klant een commissie op de verkoopprijs. Kleding die niet wordt verkocht wordt via de textielinzameling van H&M gerecycled.