• No products in the cart.
TOP

Diefstal kost vooral kledingwinkeliers handenvol geld, het vertrouwen van de consument verbetert en oud-voetballer Levchenko lanceert duurzaam pak


Nederlandse winkeliers hebben vorig jaar 1,8 miljard euro verloren door diefstal, de stemming onder consumenten verbetert en oud-voetballer Levchenko presenteert sustainable pak. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 20 juni.

‘Hudson’s Bay in Haarlem zegt huur níet op’

In tegenstelling tot wat bronnen aan Quote eerder meldden, heeft Hudson’s Bay de huur van het pand aan de Grote Houtstraat in Haarlem niet opgezegd. Dat meldt het Noordhollands Dagblad die daar een reactie van een woordvoerder van het warenhuisconcern op kreeg. “De berichtgeving heeft ons verbaasd’’, zegt woordvoerder namens het hoofdkantoor Rosemarie Hup. “Wij vragen ons af waar Quote zich op baseert. Wij weten van niets.’’

Het rommelt al enige tijd bij Hudson’s Bay. In april dit jaar werd bekend dat de Nederlandse filialen van Hudson’s Bay vermoedelijk dit jaar nog dicht gaan. Dat zou blijken uit interne documenten van moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof.

Het consumentenvertrouwen in de lift

De stemming onder consumenten verbetert in juni, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt uit op 0, tegen -3 in mei. Dat betekent dat er in juni evenveel optimisten als pessimisten zijn. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verbetert. Met 0 ligt het consumentenvertrouwen in juni boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4), schrijft het CBS. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Consumenten oordelen in juni minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden en positiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden. De koopbereidheid neemt ook iets toe in juni. Deze deelindicator staat op -2, tegen -3 in mei. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in zowel de komende twaalf maanden als in de afgelopen twaalf maanden verbetert. Ook vinden consumenten het nu een gunstiger tijd voor het doen van grote aankopen.

Oud-voetballer Evegeniy Levchenko presenteert sustainable pak

Voormalig voetballer Evegeniy Levchenko heeft een zelf een ontworpen maatpak gepresenteerd van 100 procent gerecyclede denim. De maatpakken zijn ontwikkeld door stoffenfabriek Khaloom en pakkenmaker Suittruck. Levchenko: “Recycling van textiel staat anno 2019 nog steeds in de kinderschoenen. De exclusiviteit en hoge kwaliteit van deze maatpakken laat zien wat er mogelijk is met gerecycled textiel. Daar kan de hele industrie een voorbeeld aan nemen. Daarnaast hoop ik als modeliefhebber én voorstander van de circulaire economie dat dit initiatief helpt om meer bewustzijn te creëren in deze consumptiemaatschappij waarin we met elkaar zóveel kopen, kopen, kopen: mínder kwantiteit, méér duurzaamheid.” De eerste 50 maatpakken worden gecrowdfund. De opbrengst wordt door Khaloom gebruikt om haar assortiment uit te breiden om de mainstream markt te bedienen.

(Artikel gaat door onder de foto)

Evegeniy Levchenko voor Suittruck x Khaloom 2

Foto: Nanda Hagenaars

Diefstal kost winkeliers 1,8 miljard euro

Nederlandse winkeliers hebben vorig jaar 1,8 miljard euro verloren door diefstal, meldt onder meer het AD. Hiermee heeft Nederland ná Spanje de hoogste winkelcriminaliteit in West-Europa. Opgeteld met de investeringen van ruim 600 miljoen euro om winkelcriminaliteit te bestrijden, brengt dat de totale kosten van winkelcriminaliteit voor de Nederlandse retail op 2,4 miljard euro, zo’n 1,9% van hun jaarlijkse omzet. Supermarkten, bouwmarkten en kledingwinkels zijn het populairst bij winkeldieven, zo blijkt uit de studie Retail Security in Europe die is uitgevoerd door onderzoekers van de Universitá Cattolica del Sacro  Cuore uit Milaan. Dit is wat het meest wordt gestolen uit kledingwinkels: 1. Broeken, 2. Truien, 3. Blouses, 4. Cosmetica, 5. Ondergoed.

Future Store Arnhem: 45 innovatieve techieken

Modewinkeliers die nieuwsgierig zijn naar de nieuwe technieken in de retail, kunnen een bezoek brengen aan de Future Store Arnhem. Daar worden 45 innovaties getoond waar retailers hun voordeel mee kunnen doen, waarover onder meer Retailtrends schrijft. Zo is er een voorbeeld te vinden van weersafhankelijke dynamic pricing, zijn er slimme klantentellers, schermen die worden gestart als een product wordt opgepakt en interactieve etalages. Een van de initiatiefnemers is Ger Boersma. Van zijn hand verscheen twee jaar geleden het boek Retail in Oorlog. Het project wordt ondersteund door de provincie Gelderland, de gemeente Arnhem, onderwijsinstellingen en bedrijven.