Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Didi laat miljoenenschuld achter, Zalando zet in op luxe mode en topman Jimmy Choo vertrekt

De vrouwenmodeketen Didi laat een schuld van minimaal 5,7 miljoen euro achter, zo blijkt uit het eerste faillissementsverslag. Verder: Duurzame luxelabel Crafted Society haalt meer dan €1 miljoen op, Zalando gaat nog meer inzetten op het premium segment en Amazon is de op één na grootste modewebshop in Groot-Brittannië, dankzij de verkoop aan mannen. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 27 februari.

Didi leed al jaren verlies en laat miljoenenschuld achter

Modeketen Didi leed al jaren verlies, terwijl de omzetten terugliepen, zo meldt Retailtrends. De vrouwenmodeketen laat een schuld van minimaal 5,7 miljoen euro achter. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curatoren. Didi, bestaande uit acht vennootschappen, was in handen van de familie Elzas. Mede door de concurrentie van webwinkels ging het al jaren slecht met de keten. In 2017 was er een verlies van 4,3 miljoen, het jaar erop 2,2 miljoen en in 2019 4,6 miljoen euro. De omzet liep in die jaren terug van ruim 47 naar 43 miljoen euro. De verliezen werden opgevangen door de venootschap(pen) van de uiteindelijke aandeelhouder Fred Elzas. “In de hoop op betere tijden”, schrijven de curatoren.

Amazon is tweede grootste Britse modewebshop, dankzij mannen

Amazon is vandaag al de op één na grootste modewebshop in Groot-Brittannië. Dat schrijft RetailDetail. Al is er een opvallende genderkloof: bijna 14% van de mannenkleding kwam in 2019 van het onlineplatform, vrouwen lopen veel minder warm. De populariteit van Amazon als modebestemming neemt snel toe: vorig jaar steeg de Britse kledingomzet van het platform met 20,7%.

Ondertussen is het zo al de tweede grootste online moderetailer in het land, zo berekende GlobalData: de Amerikanen zouden er een marktaandeel van 4,8% hebben, alleen voorgegaan door Asos met 6,6%. Het succes is vooral te danken aan mannen: in het Verenigd Koninkrijk heeft Amazon al een marktaandeel van 13,8% in de online markt voor mannenmode. Vrouwen zijn daarentegen minder geneigd om kleren op het platform te kopen: in 2019 was het marktaandeel van de Amerikaanse reus in die categorie ‘amper’ 4,1%.

Crafted Society haalt meer dan €1 miljoen op

Het duurzame luxe label Crafted Society uit Amsterdam heeft een investering van iets meer dan een miljoen euro binnengehaald, van een groep articuliere investeerders. Dat meldt het bedrjif in een persbericht. Het wil zo de internationale groeiambities van het merk te financieren. ‘Crafted Society is een direct-to-consumer merk met een unieke benadering die al hun vakmensen die een onderdeel vormen van de productieketen, een platform geeft. Zo wordt de luxe-industrie democratischer en laten ze consumenten bewuster nadenken over de producten die ze kopen.’

Het merk werd in 2017 officieel gelanceerd door het echtpaar Martin Johnston en Lise Bonnet. Martin en Lise besloten in 2016, na jaren in de mode-industrie te hebben gewerkt, het roer om te gooien en zelf een merk te starten waar hun eigen waarden als transparantie, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid centraal zouden staan.

Webwinkel Zalando gaat inzetten op luxe mode

Webwinkel Zalando wil inzetten op meer luxe, schrijft NU.nl. Het bedrijf gaat nieuwe luxemerken aanbieden, meldt het bedrijf donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Zo komen in het nieuwe luxesegment onder meer merken als Moschino Couture, Proenza Schouler en Alberta Ferretti. Zalando heeft vorig jaar het aantal actieve klanten zien stijgen met 4,6 miljoen naar 31 miljoen. Zij deden in 2019 zo’n 145 miljoen orders. Hierdoor steeg de omzet met 20,3 procent naar 6,5 miljard euro. Vooral in het vierde kwartaal zag Zalando de bestellingen flink stijgen. Tijdens de bekende voordeelweken boekte het Duitse concern een recordresultaat. De nettowinst steeg van 51,2 miljoen euro naar 99,7 miljoen euro. Dit jaar denkt Zalando de volumes met nog eens 20 tot 25 procent te kunnen laten groeien.

Na acht jaar vertrekt de ceo van Jimmy Choo

Pierre Denis treedt af als ceo van Jimmy Choo, na een dienstverband van acht jaar. Het in Londen gevestigde luxemerk bevestigde het nieuws vandaag. “Pierre is een uitstekende leider geweest, die consistente sterke prestaties leverde en de groei van het merk stimuleerde,” zei John Idol, voorzitter en ceo van Capri Holdings, moederbedrijf van Jimmy Choo. “Hij verlaat een bedrijf dat gezond is. Ik wil Pierre bedanken en feliciteren met zijn volgende uitdaging. Jimmy Choo heeft een uitstekend team en ik heb er alle vertrouwen in dat ons luxe huis zal blijven groeien, “zei Idol. Hij voegde eraan toe dat een zoektocht naar een nieuwe CEO aan de gang is. Capri Holdings, die deze maand het derde kwartaal rapporteerde, meldde dat de omzet van Jimmy Choo met 1,9% steeg tot $ 165 miljoen dollar.