TOP

Deze vrouw is de nieuwe baas van H&M, Scotch & Soda start met brillen en Amazon wil keurmerk

De H&M group heeft een nieuwe ceo: de 47-jarige Helena Helmersson volgt Karl-Johan Persson op. Verder: het Nederlandse Scotch & Soda lanceert een brillenlijn, Victoria's Secret staat te koop en Amazon wil een keurmrk van Thuiswinkel.org. Dat en meer in het nieuwsovericht van 30 januari.
Nieuwe ceo voor H&M, Karl-Johan Persson volgt vader op in raad van bestuur.

Foto: Joakim Berndes from Tystberga, Sweden [CC BY-SA]

Bij de presentatie van de jaarcijfers was er nog iets anders te melden dan alleen de resultaten van het afgelopen boekjaar. De Zweedse moderetailer krijgt een nieuwe ceo, zo is de bedoeling. Karl-Johan Persson (44) draagt het stokje over aan Helena Helmersson (47). Zelf zal hij zijn vader, Stefan Persson, opvolgen als voorzitter van de raad van bestuur. Na meer dan 20 jaar als voorzitter van de raad, heeft Stefan Persson (72) besloten zich niet opnieuw verkiesbaar te stellen.

Helena Helmersson, geboren in 1973, begon bij H&M in 1997 als econoom op de inkoopafdeling van H&M en vervulde daarna verschillende functies binnen inkoop en productie. Helena was vijf jaar lang duurzaamheidsmanager en daarna gevestigd in Hong Kong. Ze is iets meer dan een jaar COO (Chief Operating Officer) met verantwoordelijkheid voor onder meer expansie, logistiek, productie, IT en data-analyse.

Scotch & Soda lanceert brillencollectie

Binnenkort bij de opticiën: het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft voor dit voorjaar een collectie brillen en zonnebrillen gelanceerd, voor zowe mannen als vrouwen. Dat schrijft het Britse vakblad Drapers. De nieuwe productcategorie is geïntroduceerd met licentiepartner Mondottica en zal vanaf deze maand worden verkocht in Scotch & Soda-winkels, in de webshop en wereldwijd bij geselecteerde opticiens. De collectie bestaat uit 11 zonnebrillen voor mannen en 10 zonnebrillen voor vrouwen, evenals 10 brilmonturen voor mannen en 11 voor vrouwen. Groothandelsprijzen variëren van ongeveer 50 euro tot 70 euro.

Amazon gaat voor Thuiswinkel Waarborg

Retailgigant Amazon heeft zich gemeld als kandidaat-lid van Thuiswinkel.org. Dat meldt Twinkle Magazine. Het bedrijf doorloopt de certificering om het Thuiswinkel Waarborg te mogen voeren. Dat vertelde Paul Nijhof, voorzitter van de belangenvereniging, gisteren op de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. Amazon maakte twee weken geleden bekend van Amazon.nl een breed webwarenhuis te maken. Third party sellers kunnen zich aansluiten om via de site te gaan verkopen, vanaf wanneer precies is nog onduidelijk.

Arket komt met een babycollectie

Het Zweedse Arket, onderdeel van het H&M concern, heeft een babycollectie gelanceerd. Dat schrijft kindermodevakblad Bengels.nl. Op de website van Arket valt te lezen: “Bij Arket zijn we nieuwsgierig naar de verschillende betekenissen van duurzaam leven, inclusief hoe we onze kinderen moeten kleden. Onze collectie voor pasgeborenen en baby’s is gemaakt met speciale aandacht voor kwaliteit – rekening houdend met vier doordachte praktijken die zorgen voor een lange levensduur van deze kleine en speciale kledingstukken.”

WSJ: Victoria’s Secret te koop en mogelijk vertrek topman

Het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret staat in de etalage. Bovendien is Leslie Wexner, eigenaar van moederbedrijf L Brands, bereid om op te stappen. Dat meldt Wall Street Journal op basis van een anonieme bron, schrijft Retailtrends. Volgens de Amerikaanse krant zou het eventueel ook mogelijk zijn dat een gedeelte van het lingeriemerk verkocht wordt. Als onderdeel van de nieuwe koers zou Wexner, al 57 jaar ceo van Victoria’s Secret, zijn uitvoerende taken neerleggen.