TOP

Deze moderetailers winnen een Dutch Retail Storytelling Award 2019

Op de modebeurs Modefabriek zijn op 20 januari 2019 de Dutch Retail Storytelling Awards uitgereikt. Zeven modezaken uit Burgum, Panningen, Groningen, Harderwijk, Doesburg, Meppel en Amsterdam vielen in de prijzen in zeven categorieën. Wie zijn het geworden?

Aline Fashion uit Burgum, ADD/DEPT uit Panningen, KOKOTOKO uit Groningen, De Garage uit Harderwijk, Ter Steeg Lederwaren uit Doesburg, LEEF uit Meppel en Lincherie uit Amsterdam hebben een Dutch Retail Storytelling Award gewonnen, voor respectievelijk de categorieën Women, Men, Denim, Leather & Shoes, Kleine Zelfstandigen en Bodyfashion. Dit jaar zijn de Awards voor de zevende keer uitgereikt. Nieuw is de categorie Bodyfashion, die door Lincherie is gewonnen. Lees verderop waarom juist zij zijn verkozen tot winnaar.

Mysteryshopper

Onderzoeksbedrijf Mystery Review heeft de winkelbezoeken op de verschillende contactmomenten getoetst. Van etalage (uitstraling), welkom bij binnenkomst, het contactmoment, toelichting en advies bij aankoop, achtergrond van aankoop, aanvullende verkoop tot begroeting bij vertrek.

Bij de Storytelling Awards is er onderscheid gemaakt in zeven categorieën:

  • Women

  • Men

  • Women & Men

  • Denim

  • Leather & Shoes

  • Eenmanszaken/MKB waarbij eigenaar tevens inkoper en verkoper is.

  • Sustainable Leader, voor de winkel die het hoogst gescoord heeft op duurzaamheid.

  • Bodyfashion, dit jaar nieuw als categorie

Women: Aline Fashion uit Burgum

Aline Fashion heeft volgens Mystery Review veel persoonlijke aandacht voor de klant. Ze geven goed advies wanneer de klant vraagt naar een specifiek merk en bevelen ook soortgelijke merken aan. Daarnaast kon de medewerkster de USP’s van ieder merk benoemen, ook van de duurzame merken. Tot slot benadrukte de medewerkster dat Aline Fashion het belangrijk vindt om duurzame merken aan te bieden en wist zij het verhaal achter de duurzame merken sterk over te brengen. De mysteryshopper rapporteert: “De medewerkster vroeg wat ik normaal droeg en gaf ook combinatietips. Toen ik het merk Bufandy noemde gaf de medewerkster gelijk aan dat het luxere sjaals zijn wegens de special wol, ook gaf ze uitleg over de historie van het merk LangerChen.”

In deze categorie ging de tweede plaats naar Claudia Sträter, Amsterdam en de derde plaats naar Kameleon Studio, Nijmegen.

Men: ADD/DEPT uit Panningen

ADD/DEPT is volgens Mystery Review erg sterk in storytelling. Ondanks dat de duurzame merken niet heel makkelijk te vinden zijn, weet de medewerker goed het verhaal over te brengen. Zo wordt er bijvoorbeeld toelichting gegeven over de stoffen, productiewijze en kleurtechnieken. Ook oogt de winkel opgeruimd en verzorgd, er is duidelijk te zien dat hier aandacht aan besteed wordt. “De medewerker is een uiterst vriendelijk en beleefd. Hij heeft een brede kennis van producten en weet dit met veel overgave en rust over te brengen. ” Aldus de Mystery Shopper.

In deze categorie ging de tweede plaats naar Bij Jaap, Uden en de derde plaats naar DSTRCT 38, Zwolle.

Women & Men: KOKOTOKO uit Groningen

De winkel gaat naar huis met maar liefst twee prijzen. KOKOTOKO is uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘Women & Men’ Award én heeft de Sustainable Leader Award in ontvangst genomen. KOKOTOKO heeft met een hoge score op alle beoordelingspunten met recht gewonnen. Uit het rapport van de mysteryshopper: De medewerker vroeg of de bezoeker duurzame kleding draagt en hier mogelijk in geïnteresseerd is. Op heel natuurlijke en enthousiaste wijze weet de medewerker het belang van duurzaamheid over te brengen. Het is duidelijk dat de winkel duurzaamheid belangrijk vindt; dit is goed vertaald naar de inrichting en stijl van de winkel, een mooi voorbeeld van sterke storytelling. “Het plezier in het werk van de medewerkers straalt ervan af. Ik had van tevoren niet verwacht dat ik zo goed geholpen zou worden, ik kom hier zeker nog een keer terug! Ook ben ik redelijk enthousiast geworden over duurzame kleding door het goede verhaal van de medewerkster”.

In deze categorie ging de tweede plaats naar Bastiaansen Modestad, Bavel en de derde plaats naar Make My Day, Nijmegen.

Denim: De Garage uit Harderwijk

De Garage heeft een uitnodigende uitstraling en de winkel is overzichtelijk en fris ingericht. Ook vallen bij binnenkomst direct de duurzame merken op. Overigens liggen er ook duurzame producten bij de kassa. Daarnaast begint de medewerkster uit haarzelf over welke duurzame merken zij verkopen. Het kledingadvies is spontaan en de medewerkster stelt specifieke vragen die duidelijk inzicht geven in de wensen van de klant. ‘De medewerker weet met verstand en passie over de broek te praten. “De medewerkster weet feilloos te vertellen wat voor soort stof en pasvorm een product heeft. Ook geeft zij mij de vrijheid om even rustig rond te kijken en neemt vervolgens alle tijd om mij te adviseren.”

In deze categorie ging de tweede plaats naar Denham, Utrecht en de derde plaats naar De Rode Winkel, Utrecht.

Leather & Shoes: Ter Steeg Lederwaren uit Doesburg

Er hangt een fijne sfeer in de winkel, direct bij binnenkomst is duidelijk zichtbaar dat de winkel een breed assortiment heeft met veel variatie in kleur. De medewerker neemt de tijd om mee te denken met de klant. Ook wordt uitgebreid de tijd genomen om meer te vertellen over de achtergrond van het merk; het land van herkomst, het materiaal, het idee van de ontwerper en de wijze waarop de tassen geproduceerd worden. “De fantastische uitstraling van de winkel met de enorme diversiteit aan tassen is geweldig. De medewerker is erg vriendelijk en klantgericht. De productkennis en achtergrondinformatie van de tassen weet de medewerker heel goed te verwoorden” aldus de Mystery Shopper.

In deze categorie ging de tweede plaats naar Woudstra Schoenmode, Leeuwarden en de derde plaats naar Zwartjes van 1883, Amsterdam.

Kleine Zelfstandigen: LEEF uit Meppel

Het interieur van LEEF straalt warmte uit, hierdoor is het fijn om binnen te stappen. De medewerksters geven de klant de tijd om even rustig rond te kijken maar houden goed in de gaten wanneer zij het best de klant kunnen benaderen. Het klantcontact is prettig, er wordt goed geluisterd naar de wensen en er wordt persoonlijk advies gegeven. De medewerkster geeft aan dat de collectie van de winkel bestaat uit meerdere duurzame merken. Daarnaast is ook duidelijk zichtbaar dat de producten bestaan uit duurzame materialen. “Je voelt je speciaal door dat er naar jou als persoon gekeken wordt om te bepalen wat het beste bij je past. Er zijn maar weinig winkels die het op deze manier doen, super!” Aldus de Mystery Shopper.

In deze categorie ging de tweede plaats naar LIVstores, Utrecht en de derde plaats naar Brandmission, Haarlem.

Bodyfashion: Lincherie uit Amsterdam

Anders als bij andere winkels, kom je bij Lincherie binnen in een stylingcenter. Hier wordt met behulp van een 3D-spiegel de cupmaat bepaald en gekeken naar welke soort bh het beste past. Een mooie toevoeging aan de winkel, die goed bijdraagt aan advies geven aan de klant. Bovendien geeft de medewerkster aan dat de gebruikte materialen grotendeels natuurlijk zijn, en dat de arbeiders onder goede omstandigheden werken in fabrieken in Europa. De mysteryshopper meldt: “Het concept sprak mij aan en de medewerksters namen alle tijd. Ik kon bellen of mailen om een afspraak te maken voor een meting. Daarnaast was de medewerkster vriendelijk en enthousiast over de merken. De producten zijn van hoge kwaliteit, dat kun je wel zien. Het was een bijzondere ervaring, ik ga zeker terug om een meting te doen.”

In deze categorie ging de tweede plaats naar Bonne Nuit, Mijdrecht en de derde plaats naar Beau Luxe Lingerie, Den Bosch.

Sustainable Leader Award: KOKOTOKO

De winkel die het best scoorde op duurzaamheid mocht ook de Sustainable Leader Award in ontvangst nemen. Maar liefst drie winkels behaalde een score van 100%; Aline Fashion, De Garage en KOKOTOKO. In deze winkels werd op enthousiaste en natuurlijke wijze informatie verstrekt over duurzame producten. Gedetailleerde omschrijvingen over het productieproces, de stoffen en de visie van de merken werden uitgelicht. 

Wegens de gelijke stand onder bovengenoemde winkels, heeft de vakjury gediscussieerd over wie de absolute winnaar is. Volgens de jury was hier geen twijfel over mogelijk, KOKOTOKO is de terechte winnaar van de Sustainable Leader Award. “KOKOTOKO, verkoopt uitsluitend duurzame merken, de gehele winkel ademt duurzaamheid, dat op ongedwongen manier gepresenteerd wordt” aldus de vakjury.

 

Beter contact met de klant

Opvallend is dat er ten opzichte van 2017 en 2018 een duidelijke stijging is bij alle beoordeelde contactmomenten. Volgens Mystery Review is dit te wijden aan de groei van bewustwording als het gaat over het belang van contact met de klant. De online concurrentie neemt toe en daarom is het voor retailers belangrijk om het verschil te maken in de fysieke winkels door middel van storytelling om de klantbeleving positief te stimuleren. De hoogste scores werden behaald bij het welkom heten in de winkel, contact maken met de klant en het afscheid nemen van de klant.

Wat kan er beter?

Andere beoordelingscriteria waren uitstraling van de winkel, klantbehoefte & advies en kennis over duurzaamheid. Hoewel, er ten opzicht van voorgaande jaren beter is gescoord op duurzaamheid, is dit vooralsnog het thema waar retailers het slechtst op scoren. Uit de rapporten blijkt dat het personeel vaak niet goed geïnformeerd is over het onderwerp duurzaamheid. Wanneer hier specifiek naar gevraagd werd, kwam het in meerdere gevallen voor dat medewerkers dit gesprek probeerden te vermijden door een nieuw gespreksonderwerp aan te snijden.

Duurzaamheid als USP

Volgens Cécile Scheele, eigenaar van Goodbrandz, Dutch Sustainable Fashion Week, Soul Salon en initiator van de Storytelling Awards is dit een groot gemis. “Uiteraard is het goed om te zien dat retailers zich continu weten te verbeteren op alle fronten. Desalniettemin valt er nog veel te behalen, voornamelijk op het gebied van duurzaamheid. Vorig jaar zijn de duurzame verkopen online weer enorm gestegen. In de fysieke winkels is dit veel minder het geval, omdat consumenten daar vastlopen en onvoldoende geïnformeerd worden. Kunnen vertellen over wat jou beweegt mbt duurzaamheid en welke duurzame keuzes er in je winkel gemaakt kunnen worden, wordt van cruciaal belang. Dit is de reden dat wij in maart dit jaar starten met personeelstrainingen om medewerkers de nodige basiskennis te geven van duurzaamheid in de modebranche en te leren hoe je dit als USP kunt inzetten.”

 

De Storytelling Award is geïnitieerd door Goodbrandz en is onderdeel van de Dutch Retail Experience Awards; de jaarlijkse verkiezingen van de meest vernieuwende winkels op het gebied van winkelbeleving.