TOP

Detailhandel schakelt steeds vaker slachtofferhulp in

Ondernemers die te maken hebben gehad met geweld in de winkel, schakelen steeds vaker slachtofferhulp in. Dit meldt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

De schade die een overval kan veroorzaken bij zowel ondernemers als werknemers, wordt volgens Hendrik-Jan Kaptein, hoofd afdeling bestrijding winkelcriminaliteit van het HBD, nog altijd ernstig onderschat. Bovendien is te weinig bekend dat met een adequate eerste opvang die schade juist enorm beperkt blijft. Kaptein: “Onderzoek toont aan, dat mensen die goed zijn getraind en/of goed zijn opgevangen veel minder problemen ondervinden op de langere termijn dan wanneer je niets doet.”

HBD Slachtofferhulp Detailhandel 0800 – 0801
Het HBD heeft samen met werkgevers en werknemers in de detailhandel ‘Slachtofferhulp Detailhandel’ hulpverlening opgezet, waarvan iedereen die werkzaam is in de detailhandel en die niet onder een regeling van een brancheorganisatie of zijn werkgever valt, gratis gebruik kan maken. Het gaat om een professionele eerstelijns hulpverlening die bestaat uit een telefonische alarmcentrale (0800 – 0801) die 24 uur bereikbaar is voor het registreren van de gegevens, het bieden van de eerste hulp en het maken van afspraken.

Werkgevers verantwoordelijk
Kaptein wijst erop dat werkgevers in belangrijke mate verantwoordelijk worden gehouden voor goed beleid op dit punt, inclusief een regeling voor de opvang van getroffen medewerkers. Zo eisen de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek dat de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer zoveel mogelijk wordt beschermd tegen agressie en geweld en de nadelige gevolgen daarvan. De werkgever die niets heeft georganiseerd kan te maken krijgen met claims van werknemers.

Top vijf

Branches die het meest gebruik maken van Slachtofferhulp Detailhandel:

1.       supermarkten

2        modezaken

3.       juweliers

4.       huishoudelijke artikelenzaken

5.       bakkers