TOP

Dept presenteert nieuwe campagne*

Dept presenteerde in september de nieuwe #IAMDEPT campagne aan winkeliers in de Fabrique in Maarssen. Met de campagne wil het merk laten zien dat je Dept op verschillende manieren kunt dragen en het bij uitstek een merk is om te mixen.

Het was een tijdje stil rond het vrouwenmodemerk Dept nadat het in december 2012 werd overgenomen door de VeldhovenGroup, die zijn positie in het middensegment van de vrouwenmodemarkt wil versterken. “Dat wil niet zeggen dat er niets gebeurde of dat het slecht ging”, verklaart designmanager Lidija Soskic in een interview in Textilia 10, verschenen op 12 augustus 2014. “We waren heel druk bezig, in positieve zin. De VeldhovenGroup, die ook de merken Sandwich en Turnover in het portfolio heeft, heeft de tijd genomen om Dept goed te leren kennen en research te doen. De positionering van Dept is onder de loep genomen. Waar staat het merk en welke identiteit willen we het meegeven? We hebben pas op de plaats gemaakt en treden nu weer actief naar buiten.”

Mixen

Dept stond afgelopen seizoenen bewust niet op de beurs. Tijdens het event in de Fabrique in Utrecht presenteerde het merk de nieuwe collectie voor zomer 2015 aan klanten en werd de nieuwe #IAMDEPT campagne, gepresenteerd, die het komende jaar gaat lopen. De campagne draait om vier inspirerende vrouwen uit het netwerk van Soskic, met ieder hun eigen stijl, van bohemien en minimalistisch tot klassiek.  Ze koos bewust voor vrouwen uit haar omgeving in plaats van modellen, omdat ze wilde werken met en geïnspireerd wilde raken door ‘echte’ mensen. Dat past bij het no-nonsense karakter van Dept. Elk seizoen zal een van de vrouwen Dept vertegenwoordigen op social media en in campagnebeelden. “We gaan laten zien dat je Dept op verschillende manieren kunt dragen. Dept is een merk om te mixen. De hedendaagse vrouw heeft een eigen stijl en haar klassiekers die ze graag draagt. Een item van Dept combineert ze met wat ze al in haar kast heeft hangen.”

DFE_0139_2014-09-14 DFE_0140_2014-09-14

Prints

Aan de collectie van Dept is niet veel veranderd: die blijft draaien om kleur en prints, waar het merk om bekend staat. Ook het prijsniveau en het collectieritme zijn gelijk gebleven. Maar toen Soskic in gesprek ging met de collega’s van de verkoop, begreep ze wel dat ze er een meer samenhangende collectie van moest maken. “Het gevaar met veel prints is dat ze gaan strijden om de aandacht. Het idee moet zijn dat je verschillende prints wél bij elkaar in de rekken kunt hangen. Dat doen we bijvoorbeeld door prints te mixen in één item.” Door prints te combineren in een artikel, kunnen alle items in deze print naast elkaar in de winkel worden gepresenteerd, zonder dat het druk wordt. “Daarnaast willen we prints vaker doorvertalen in meerdere productgroepen. Waar we voorheen een print gebruikten voor bijvoorbeeld een jurkje en een broek, kiezen we er nu voor om hem ook in andere kwaliteiten te brengen, zodat we er ook nog een reversible jasje of een bloes van kunnen maken. Over het geheel zullen er minder verschillende prints zijn, maar in meer kleuren en uitvoeringen.”

Trouwe fans

Dept heeft momenteel nog steeds 450 verkooppunten in de Benelux. Volgens de designmanager zijn er veel heel loyale klanten, retailers met wie al lang wordt samengewerkt. “Dat koesteren we. Sowieso omdat het een grillige tijd is en het retaillandschap is veranderd. Dat geldt ook voor de consument. Ondanks dat de doelgroep wispelturig is, heeft Dept een schare trouwe fans.”

IMG_6394IMG_6362IMG_6803IMG_6826