TOP

Den Haag heeft tijdelijke modest fashionstore

In Den Haag opende op zaterdag 18 november een pop-up fashionstore voor de moslima: Hazanah X Nesci. Naar eigen zeggen is het de eerste ‘modest fashion’ store van Nederland.

Modest fashion is een wereldwijde groeimarkt. Onder deze noemer valt kleding voor moslima’s, maar ook voor andere vrouwen die zich vrouwelijk, eigentijds én bedekt willen kleden. Steeds meer merken ontwerpen inmiddels speciale collecties voor deze doelgroep. Denk aan Dolce & Gabbana die een lijn hijabs en abaya’s (hoofddoeken en traditionele mantels, red.) introduceert, H&M die kiest voor een hoofddoek dragend model, de eerste Arabische collectie van designer Anniesa Hasibuan op de catwalk van New York, ketens die collecties ontwikkelen rondom islamitische feestdagen en de Nike sporthijabs die in 2018 in de winkel liggen.

 

@seymatje #HazanahxNesci Grand Opening @voirfotografie

Een bericht gedeeld door Hazanah.com (@hazanahstore) op

Daarom opende op zaterdag 18 november de modest fashion pop-upstore Hazanah X Nesci in Megastores Den Haag. Initiatiefnemers zijn e-commerceplatform Hazanah.com en modest fashionmerk Nesci. Op 725 vierkante meter vind je nationale en internationale merken op het gebied van modest fashion. De winkel is open van 16 november tot en met 14 januari.

Bedekte look

“We brengen al jaren onze creativiteit en mooie kledingstukken online samen en nu gaan we dat ook in Megastores doen”, zegt Habibe Suryana – Ayaz van modest fashion-webshop Hazanah.com. “We voelden het gemis in het huidige Nederlandse retailaanbod. Door het stoffige woord modesty, bescheidenheid, nieuw leven in te blazen, willen we laten zien dat modesty niet saai is. We selecteren merken die de laatste trends combineren met een bedekte look: vrouwelijk en eigentijds”.

Hazanah Nesci (4)

De ondernemers denken dat er een grote markt in Nederland is voor modest fashion. “Onze klantengroep bestaat voor een groot gedeelte uit vrouwen met een islamitische achtergrond”, vult Enaam Ahmed Ali van Nesci aan. “Maar de pop-up store is er zeker niet alleen voor vrouwen met deze achtergrond. We zien in ons eigen bestand dat we te maken krijgen met een groeiende groep vrouwen die niet islamitisch is, soms tot wel vijftig procent van de totale omzet. Wij vinden niet dat iedereen zich bedekt moet kleden, maar we willen wel dat er aanbod is voor vrouwen die dat willen. Denk bijvoorbeeld aan zomerkleding die fijn en verkoelend is, maar niet doorschijnt.“

Taylor Swift

Abdelaziz Aouragh van Pure Safy Branding, dat is gespecialiseerd in Islamic Branding, voegt daaraan toe: “Wij zien duidelijk dat de trend om modest fashion te dragen veel verder gaat dan alleen vanuit religieuze redenen. Het raakt met elkaar vermengd. Niet voor niets zie je tegenwoordig grote sterren zoals Taylor Swift gekleed in modest fashion. Die geven de industrie een boost .”

Hazanah Nesci (2)

In het achtergrondverhaal in de laatste vrouwenmodespecial van Textilia, die in juli 2017 verscheen, schreven we al dat moslima’s een interessante doelgroep vormen. Zo deed GfK onderzoek naar het koopgedrag van ‘nieuwe’ Nederlanders (niet-westerse allochtonen met een islamitische achtergrond), waaruit blijkt dat 40 procent voorkeur heeft voor A-merken, terwijl dit bij de autochtone Nederlander slechts in 18 procent het geval is. Ook doen nieuwe Nederlanders veel vaker impulsaankopen.