TOP

Deens kledingmerk Humör stopt ermee *

Het Deense urbanmerk Humör brengt voor zomer 2016 geen nieuwe collectie meer uit. Het moederbedrijf gaat zich focussen op de merken Anerkjendt en Nümph.

Volgens Laundry Room, het Nederlandse agentschap van Humör, is het stopzetten van de Deense urban collectie een puur strategische beslissing van het moederbedrijf. Dat heeft besloten zich te richten op de andere merken, het mannenlabel Anerkjendt en het vrouwenmerk Nümph. Inmiddels heeft Laundry Room, dat Humör 2,5 jaar vertegenwoordigde, de klanten per mail geïnformeerd over de beëindiging van de collectie.

Redelijk

Beide collecties groeien sterk, geeft Henk Stevens, eigenaar van Laundry Room aan. “Humör had zo’n 70 tot 80 verkooppunten in Nederland”, vertelt hij. Ik begrijp de beslissing en zag het al wel aankomen. In Duitsland en Nederland verkocht het label redelijk, verder in Europa ging het moeizaam. Klanten die bij ons zowel Humör als Anerkjendt verkopen, scoren ook beter met Anerkjendt, dus verleggen het budget vaak naar deze collectie.”

Zes sublijnen

Stevens’ compagnon Dries Bruijnes geeft aan dat Anerkjendt voor zomer 2016 start met zes sublijnen die allemaal met een andere kleur label worden aangeduid: streetwear, fashion, denim, vintage, nautic en nos. Bruijnes: “Het merk gaat daarnaast voor kortere aansturing op de markt. In plaats van zes komen er vier schrijfmomenten met zes leveringen. En is er nog meer aandacht voor het voorraadaanbod en expresscollecties. Het assortiment groeit fors: van zo’n 100 tot 150 stuks naar zo’n 300 items.”