TOP
Premium Berlijn

Debenhams definitief op slot, streep door fysieke Duitse modebeurzen, flinke belastingschuld mode- en schoenenwinkels

De winkels van het failliete Britse warenhuisketen Debenhams gaan definitief op slot en de Duitse modebeurzen gaan niet live plaatsvinden. Verder: mode- en schoenenwinkels hebben een enorme belastingschuld op gebouwd tijdens de coronapandemie. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 mei.

Winkels Debenhams definitief op slot

De fysieke winkels van de failliete Britse warenhuisketen Debenhams gaan na 243 jaar definitief op slot. De merknaam en webshop blijven wel bestaan, schrijft Twinkle. Door de winkelsluitingen komen 12.000 werknemers op straat te staan. Het gaat al lange tijd niet goed met Debenhams. De warenhuisketen verloor de afgelopen jaren geleidelijk aan omzet als gevolg van het veranderend koopgedrag van consumenten. Toen de winkels verplicht dicht moesten tijdens de coronapandemie ging het verder bergafwaarts. In december 2020 werd het faillissement uitgesproken over het bedrijf, dat op dat moment 124 winkels had.

Action opent 300 nieuwe winkels

Discounter Action wil dit jaar flink uitbreiden. Volgens Nu.nl komen er circa 300 nieuwe winkels bij. Het gaat om een paar winkels in ons land, het grootste deel is gepland in andere Europese landen, aldus het jaarverslag van grootaandeelhouder 3i. Onlangs openden de discountketen zijn zeshonderdste winkel in Frankrijk en de vierhonderdste in Duitsland. Daarnaast stapte het in enkele nieuwe markten gestapt, waaronder in Tsjechië waar het vijf winkel opende vorig jaar. De eerste resultaten zijn dusdanig goed dat de keten er nieuwe winkels gaat openen. Eind vorige maand werd bij wijze van test de eerste twee vestigingen in Italië geopend.

Flinke belastingschuld voor mode- en schoenenwinkels

Mode- en schoenenwinkels hebben tijdens de coronacrisis een flinke schuld bij de Belastingdienst opgebouwd. In de kledingbranche gaat het om 33 procent van de winkels, in de schoenenbranche is dit percentage zelfs 35 procent. Dit zijn de hoogste percentages binnen de detailhandel, blijkt uit een rapport dat ABN Amro maakte op basis van data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en transactiedata van de bank. Binnen de modebranche hebben 2720 kledingzaken en 425 schoenenwinkels belastingschuld opgebouwd. Bij kledingwinkels is die gemiddeld 91.000 euro per bedrijf, schoenenwinkels gemiddeld 115.000 euro. Volgens de bank betalen kledingwinkels maar liefst 23 maanden aan winst om de schuld in te lossen en schoenenwinkels 14 maanden. Uitgesmeerd over de voorgestelde terugbetalingsperiode van 36 maanden is dit gemiddeld respectievelijk 63 en 39 procent van de winst, ervan uitgaande dat de resultaten van 2019 weer snel worden behaald.

Lees nu: ‘Flinke belastingschuld voor mode- en schoenenwinkels’

Fysieke edities Duitse modebeurzen afgelast

De fysieke edities van de Duitse modebeurzen Premium (vrouwen- en mannenmode), Seek (streetwear en denim) en Neonyt (duurzame mode) gaan deze zomer niet door, zo is bekend gemaakt in een persbericht. Oorzaak zijn de beperkende maatregelen die nog gelden vanwege de coronapandemie. In plaats daarvan gaan de beurzen digitaal plaatsvinden tussen 5 en 9 juli. “Met een bezwaard hart moeten we de fysieke events in juli annuleren aangezien deze niet mogen plaatsvinden gezien de huidige wettelijke beperkingen”, zegt Anita Tillman van de Premium Group. “Vanwege het gebrek aan zekerheid voor planning en nieuwe maandelijkse evaluatie, moeten we onze verplichtingen als organisator van evenementen nakomen en onvoorziene risico’s voor partners en klanten vermijden.” Het zou komende zomer de eerste keer zijn dat de modebeurzen in Frankfurt zouden worden gehouden, nadat Berlijn 20 jaar het epicentrum is geweest. De Premium Group maakte vorig jaar bekend samen te gaan werken met Messe Frankfurt. De drie beurzen zijn sindsdien onderdeel van een groter mode-event, de nieuwe Frankfurt Fashion Week. Deze staat nu van 19 tot 21 januari 2022 voor op de agenda.

G-star lanceert nieuwe lijn  met Borrussia Dortmund

Denimlabel G-Star Raw heeft een campagne gelanceerd waarin zes spelers van de Duitse voetbalclub Borrussia Dortmund de Hardcore denim-lijn showen. Dat meldt Adformatie. Centraal staat een flipperkast die tijdens het spel naar het echte leven wordt vertaald. De campagne draagt de titel ‘The game is on’. G-Star Raw is de officiële partner van Borrussia Dortmund. De campagne is geïnspireerd op de pinballmachines uit de jaren ’90 en de spelers dragen ‘denim op denim-looks’. Voor de commercial is een oude flipperkast omgebouwd en opnieuw vormgegeven. Het resultaat ziet er zo uit:

Beeld: Premium Group. Video: G-Star Raw