TOP

‘De winterjas wordt een mode-item’

De winterjas wordt steeds meer een item dat wordt gekocht volgens de laatste trends. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders minder uitgeven aan een jas om zo vaker een nieuwe te kopen en daarmee de garderobe up-to-date te houden.

Een echt mode-item. Zo noemt Winterjassen.com de winterjas na het uitvoeren van een onderzoek. In Nederland spenderen we gemiddeld €87,36 aan een nieuwe winterjas, zodat we volgend jaar weer een nieuwe jas kunnen kopen die past binnen de laatste trends.

Veel consumenten kiezen eerder voor een goedkopere jas dan voor een jas die langer meegaat, aldus Lisanne Ploeger van Winterjassen.com. “Je ziet dat veel mensen toch wel de modetrends volgen. Zij maken dan de keuze om minder uit te geven aan een jas, zodat ze volgend jaar weer een andere kunnen kopen. Zo kun je de modetrends altijd blijven volgen.”

Uitverkoop

Uit het onderzoek waarvoor 3047 bestellingen werden geanalyseerd blijkt ook dat veel consumenten eerst jassen bekijken op de sale-pagina. Vaak vinden ze hier nog een jas die zowel afgeprijsd is en binnen de huidige trend valt. Hierdoor daalt het gemiddelde bedrag dat we aan een winterjas besteden nog iets meer.

De meeste aankopen worden gedaan in de maand oktober. Ongeveer 25 procent van de bestellingen wordt geplaatst in deze maand. Voor de populariteit van deze maand heeft Ploeger een verklaring: “De zomer is dan officieel afgelopen en de winter komt in zicht. De temperaturen dalen en dan gaan we ons toch wel afvragen wat voor jas we straks moeten dragen.”