TOP

De vijf leukste nieuwe kledingmerken van 2013

In 2013 werden er weer genoeg nieuwe merken gelanceerd. Welke trokken de meeste aandacht? Textilia maakte een lijstje met de best gelezen artikelen over nieuwkomers.

1. Nieuw vrouwenmodemerk: ByDanie

Dit jaar bracht de Nederlandse styliste Danie Bles haar eigen kledingmerk op de markt: ByDanie. De eerste collectie van het merk, voor winter 2013-2014, bestaat uit 28 looks die voor de consument volgens Bles ‘de ultieme musthaves van het seizoen bevatten’. Iedere look bestaat uit verschillende kledingstukken, schoenen en accessoires die met elkaar te combineren zijn.

2. Nieuw Nederlands merk: Japan TKY

De naam doet anders vermoeden, maar dit nieuwe vrouwenmodemerk is afkomstig uit Nederland. In april van dit jaar werd het merk gelanceerd. De collecties, bestaande uit blazers, tops, jurken, rokken en pantalons, zijn verkrijgbaar in de maten s tot en met xxl. De items zijn gemaakt van kreukvrije, ademende en sneldrogende ecomaterialen.

3. Nieuw bodyfashion- & lifestylelabel: Royal Lounge Junky

In augustus van dit jaar werd het nieuwe bodyfashionmerk Royal Lounge Junky gelanceerd. Het merk wordt omschreven als een Californian lifestyle brand en produceert onder andere beachwear, loungewear en underwear. Royal Lounge Junky (RLJ) speelt ook erg in op de grote matentrend. Het RLJ Diva assortiment gaat bijvoorbeeld tot cupmaat 90F.

4. Nieuw jeansmerk: Amsterdenim

Begin 2013 werd het nieuwe jeansmerk Amsterdenim gelanceerd. Oprichter is Ben Fokkema, hij werkte eerder voor Mustang en Scotch & Soda. De eerste collectie van het jeansmerk is itemgericht, met drie basic jeansmodellen (slim-fit, regular-fit en worker-chino) in vijf wassingen. De fits van de jeans zijn zo gemaakt dat ze gedurende alle komende collecties hetzelfde zullen blijven. De wassingen en de details worden logischerwijs wel vernieuwd.

5. Bestseller lanceert nieuw mannenmodemerk: Only & Sons

Only & Sons is de nieuwste aanwinst in het merkenpakket van modebedrijf Besteller. De eerste collectie is pas sinds dit najaar verkrijgbaar. Het nieuwe mannenmerk is geïnspireerd op het leven in de grote stad en is gericht op hedendaagse fashion met een focus op ambacht en heritage. Per jaar worden er zes collecties uitgebracht, daardoor kan snel op trends worden ingespeeld. Net zoals de andere merken van Bestseller heeft ook Only & Sons een NOOS (Never Out Of Stock) programma.