TOP

De tweede genomineerde: De Jong Sport in Nieuwkoop ‘Ik ken heel veel mensen en heel veel mensen kennen ons’

Op het eerste gezicht is De Jong Sport in Nieuwkoop een sportzaak zoals er zoveel zijn. Toch kreeg de winkel genoeg stemmen om zich te nomineren voor de titel 'Sportwinkel van het jaar 2010'. Reden? Achter de onopvallende façade gaat een succesvol familiebedrijf schuil met een grote bekendheid in Nieuwkoop en omstreken.

Eigentijdse communicatiemiddelen hebben ervoor gezorgd dat De Jong Sport uit Nieuwkoop een van de zes kandidaten is voor de titel ‘Sportwinkel van het jaar 2010’. De website van de sportzaak biedt een veelheid aan actuele informatie en ook Hyves wordt ingezet als middel om klanten te bereiken. Veel enthousiaste ‘fans’ van De Jong Sport hebben hierop gereageerd door hun sportzaak te nomineren.

Voor een nominatie is echter meer nodig dan een oproep op Hyves. Om erachter te komen wat de mensen ertoe heeft bewogen hun stem uit te brengen, reizen we op een koude winterdag af naar Nieuwkoop. Op het eerste gezicht is niet meteen duidelijk waarom deze sportzaak tot de genomineerden behoort en eenmaal binnen begint het nog steeds niet te dagen. De Jong Sport lijkt bij een eerste blik vooral heel gewoon, van binnen en van buiten. Als we echter met eigenaar Peter de Jong aan tafel zitten, begrijpen we al snel waarom klanten hier zo graag komen.

Functioneel

“We zijn een sportzaak zoals die hoort te zijn: een puur functionele winkel voor inwoners uit Nieuwkoop en de omliggende plaatsen”, zo omschrijft Peter de Jong zijn zaak. Klanten kunnen bij De Jong Sport terecht voor alles op het gebied van voetbal, tennis, hockey, running, wandelen, Nordic walking, zaalsporten en vrije tijd. “Omdat we niet zo groot zijn, zijn we beperkt in ons assortiment. Daarom proberen we altijd het beste te verkopen. Van kousen voor voetballers tot X-socks voor de hardlopers en van gympakjes tot Camelbak-waterrugzakjes.”

Peter kent zijn klanten. “Het zijn mensen uit de omgeving, van jong tot oud, het kan iedereen zijn. Ik ken veel mensen en veel mensen kennen ons. Als je hier in het dorp vraagt of men ons kent, dan denk ik dat acht van de tien ja zullen zeggen.” De Jong Sport is in Nieuwkoop en omgeving dan ook alom aanwezig. Er is geen sportclub in de buurt die op zoek naar een sponsor vergeefs zal aankloppen. Nieuwkoop heeft verenigingen voor basketbal, volleybal, hockey, tennis, voetbal en tafeltennis. Voor al deze clubs verzorgt De Jong Sport de teamkleding. De sportzaak is bovendien sponsor van de Halve Marathon van Nieuwkoop en is een samenwerking aangegaan met een Nordic-walkinggroep.

Behalve inwoners van Nieuwkoop weten ook recreanten in het Groene Hart De Jong Sport te vinden. ‘s Zomers zijn het fietsers en wandelaars die hun tocht even onderbreken voor een bezoekje aan de winkel. Deze winter waren het de vooral schaatsers tussen de Nieuwkoopse Plassen en de Zuideinderplas die vanaf het ijs zo de winkel binnen kluunden om hun schaatsen te laten slijpen of een paar nieuwe beschermers te kopen.

Sportschoenspecialist

Hoewel klanten bij De Jong Sport voor alles terecht kunnen, ligt de persoonlijke belangstelling van Peter vooral bij sportschoenen. “Schoenen boeien me het meest vanwege de techniek die erin zit”, zegt Peter, die de opleiding tot sportschoenspecialist heeft gevolgd. “We hebben net zoveel hardloopschoenen in ons assortiment als een runningspeciaalzaak en we verkopen A-, B- en C-wandelschoenen. De schoenenomzet groeit nog steeds. Het zal niet lang meer duren voordat de schoenen de kleding inhalen. We nemen er ruim de tijd voor om mensen te adviseren, vooral voor bij het kopen van sportschoenen is dat erg belangrijk.”

Het is volgens Peter juist die aandacht voor de klant waardoor zijn sportzaak zich onderscheidt van de rest. “Klanten waarderen het wanneer je vraagt hoe hun hardloopschoenen zitten die ze tijdens een vorig bezoek hebben gekocht. Bij een sportzaak in de stad is dat er niet bij. Elke keer dat je daar komt, staat er weer een andere ‘snotneus in de winkel’, zoals wij vaak horen.

Je doelgroep kennen, aandacht voor de klant en actief ondernemerschap: dankzij deze eigenschappen maakt De Jong Sport kans op de titel ‘Sportwinkel van het jaar 2010’. De cijfers onderschrijven nog eens extra dat Peter het goed doet is. “Ondanks de crisis hebben wij het afgelopen jaar 3 procent meer omzet behaald. Daar ben ik erg trots op”, zegt hij. “Als ik in de cijfers van de Rabobank zie dat het gemiddelde landelijk in de min is, dan is dat iets om heel erg blij mee te zijn.”

 

* Lees meer over de tweede genomineerde in Sportcult editie 2 van 2010.