TOP

De toekomst van het winkelen: wat willen consumenten?

Afgelopen donderdag vond in Amsterdam het winkelbelevingscongres Future Shopping plaats. Textilia was erbij en leerde alles over consumentenbehoeften, technologische innovaties en futureproof retailconcepten.

Wat willen consumenten nu echt? Hoe kom je daar achter? En hoe gebruik je die informatie? Deze vragen stonden centraal tijdens het Future Shopping congres op 10 oktober 2013. Textilia was aanwezig bij vier presentaties van Jonathan Chippindale (Holition), Paolo Martorino (3sixtyfive), Emilie Huber (Colori) en Joost Roede (Senseworld), waar op de vragen antwoord werd gegeven.

Beeld zegt meer dan 140 tekens

Retailers kunnen anno 2013 niet meer om social media heen, zo blijkt uit alle presentaties. Facebook en Twitter zijn goede opties, maar pioniers kiezen voor Pinterest of het nieuwere Vine. Dit laatste is een mobiele applicatie waarmee gebruikers korte filmpjes kunnen maken en posten. Beeld lijkt het nieuwe tekst. Facebook slaat terug met nieuwe functies: het weergeven van likes op een kledinghanger in de winkel, en gebruikers kunnen shoppen op Facebook. Met Nuji kunnen gebruikers korting krijgen op een product. Hoe vaker zij het product (laten) delen, des te hoger de korting.

Re-tail wordt me-tail

De consument neemt de macht over. Tijdens winkelen gebruikt de klant een smartphone om prijzen te vergelijken, reviews te lezen, en soms zelfs te kopen. Al wordt retail ook weer persoonlijker door verzamelde data over de consument. Aan de hand van wifigegevens valt bijvoorbeeld te zien hoeveel klanten er hoelang bij welk artikel in de winkel stil staan. Bedrijven kunnen hier meer op in spelen. In Nederland maken relatief veel consumenten gebruik van technologie. Zie technologie echter nooit als doel, maar als middel om je strategie op een creatieve manier uit te voeren, aldus Jonathan Chippindale.

Co-created

Inspelen op de klant kan ook door je klanten al te betrekken bij de productie. Schoenenmerk Colori laat haar klanten via Facebook stemmen op twee proefmodellen in de fabriek. Daarnaast maakt Colori gebruik van testdragers. Het merk weet hierdoor goed wat consumenten echt willen. Daarbij zijn de juiste testdragers natuurlijk een mooi visitekaartje. De combinatie van offline en online blijkt voor Colori dé truc. Op internet wordt niet alleen meer georiënteerd, maar ook gekocht. In de winkel creëert Colori klantenbinding door extreem klantvriendelijk te zijn. Verkopers zijn erg belangrijk.

Conclusie

Consumenten zijn vandaag de dag dus goed geïnformeerd en online (en offline)actief. Doe hier je voordeel mee door informatie over je (potentiële) klanten te verzamelen en hierop in te spelen. 

LEES OOKZes handige retail-innovaties voor modeondernemers