TOP

De Lord in Heemstede maakt doorstart als mannenmodewinkel [Interview]*

Van familiezaak naar mannenmodewinkel: De Lord Mode in Heemstede maakte onlangs de overstap. Textilia belde met eigenaar Monique Reijnen.

Waarom ben je met de oude winkel gestopt?

De Lord Mode bestond al 57 jaar in het centrum van Heemstede en we hadden een trouwe klantenkring. Maar het pand was met zo’n 200m2 verkoopruimte te groot en te duur, de personeelslasten waren te zwaar en de klandizie liep terug. Ik wilde niet doorgaan totdat het mis zou gaan, dus besloot een half jaar geleden met pijn in mijn hart om tijdig de stekker eruit te trekken.”

Was het meteen duidelijk dat je een nieuwe winkel wilde?

“Helemaal niet. Van vaste klanten kreeg ik allerlei aanbiedingen voor banen, dus alles lag nog open. Het leek me eigenlijk wel lekker om een tijdje voor een baas te werken. Maar toen zag ik dat een ander pand op de Binnenweg (de grote winkelstraat van Heemstede, red.) leegstond en begon het toch te kriebelen. Dit pand was een stuk kleiner en goedkoper. Een perfecte locatie om alleen mannenmode te verkopen.”

Waarom wilde je alleen mannenmode?

Ïk merkte in de oude winkel al dat van alle segmenten mannenmode nog het beste liep. Mannen zijn een stuk trouwer in hun winkelgedrag. Als ze ergens de juiste merken vinden en goed worden geholpen, blijven ze terugkomen. Bovendien is mannenmode een stuk minder trendgevoelig en hoef ik minder op te ruimen. En het belangrijkste argument: in Heemstede was eigenlijk nog geen goede mannenmodewinkel met kwaliteitsmerken te vinden.”

Was het moeilijk om je merkenpakket te behouden?

“Totaal niet. Ik heb met al mijn merken, van Tommy Hilfiger en Gaastra tot Lacoste en Superdry, hele goede relaties. Voordat ik besloot te stoppen met de andere winkel, heb ik ze ook geïnformeerd en gewoon ingekocht – en betaald! –  voor het winterseizoen. Dat konden ze enorm waarderen. Toen ik aankondigde om met een nieuwe zaak te starten, gingen ze dan ook unaniem mee. Als nieuw merk heb ik Gant erbij genomen, omdat dit merk goed past bij mijn klanten en ze een breed assortiment aanbieden in grote maten, tot 4 keer XL.”

Ben je online ook actief?

“Niet echt. Met de vorige winkel heb ik wel veel tijd geïnvesteerd in de webshop, maar ik merkte dat daar eigenlijk nagenoeg geen verkoop uit kwam. Ik kan online wel zes polo’s van Tommy Hilfiger aanbieden, maar Tommy zelf zal altijd een groter assortiment aan kunnen bieden. Die wedstrijd win je nooit. Daarom investeer ik nu liever in de fysieke winkel met een divers merkenpakket en goede service. Wel doe ik binnenkort mee aan een mode-event in de winkelstraat, dan lever ik ook kleding voor de modeshow. Op die manier geef je wel zichtbaarheid aan je zaak.”

Je bent nu bijna een maand open. Hoe zijn de reacties?

“Heel erg positief! Mensen vinden het prettig dat ze mij al kennen en hebben alle vertrouwen in de winkel. De eerste twee weken had ik echt een vliegende start, ondanks het mooie weer. Nu is het iets rustiger, omdat de nieuwigheid eraf is en het natuurlijk nog steeds mooi weer is. Net als voor veel andere ondernemers mag het wat mij betreft nu wel lekker koud worden!”