TOP

De Inkoopdag organiseert beurs in januari [interview]*

Naast Amsterdam Fashionweek en Modefabriek is het op 25 en 26 januari 2015 ook tijd voor De Inkoopdag. Textilia sprak hier over met Orlando Praag, woordvoerder van de beurs.

Op 25 en 26 januari 2016 kunnen modeprofessionals hun hart ophalen in Amsterdam: naast Amsterdam Fashionweek en Modefabriek wordt ook De Inkoopdag georganiseerd in Amsterdam Studios. Hoewel de Inkoopdag voorheen twee keer per jaar tussen de andere beurzen door werd georganiseerd, is er nu dus ook een editie in januari. “We organiseren in 2015 vier edities in het jaar, zo krijgt de winkelier de gelegenheid om waar nodig is de inkoop bij te sturen”, vertelt Orlando Praag, woordvoerder van De Inkoopdag.

Behoeftes

De beurs hoopt op deze manier goed te doen aan de behoeftes van de winkeliers. “Het is voor de retailers belangrijk om proactief te kunnen handelen. De retailers moeten zo vaak mogelijk kunnen bijsturen, zo houden zij hun voorraad laag en beschikken zij over meer liquide middelen, dus meer geld”,zegt Praag.

Voordelen

Dat De Inkoopdag nu meerdere momenten per jaar aanbiedt heeft volgens Praag nog een voordeel: “Het is voor de winkelier en het merk belangrijk om contacten te onderhouden. Daarnaast zijn er ook veel merken die de dienst aan de winkelier bieden om direct al een (kleine) bestelling te plaatsen. Zo kan de winkelier zien of het artikel loopt en kunnen zij eventueel communiceren met het merk om bij te bestellen.”

Stands

Er zullen dit jaar iets minder stands zijn dan vorig jaar. Wel zijn ze dit jaar groter en breder. Volgens Praag wordt de beurs hierdoor overzichtelijker: het effect van een etalage wordt zo benadert. Daarnaast wordt er meer waarde gehecht aan kwaliteit dan kwantiteit. “Kwaliteit is op een beurs zoals de onze mede afhankelijk van de onderlinge samenhang tussen merken. Hoewel wij dit soort zaken niet volledig in de hand hebben is het wel ons streven om een samenhangend geheel te presenteren. Daar is de bezoeker in onze ogen bij gebaat”,  legt Praag uit.

Dutch Fashion Solution Days

Wat nieuw is deze editie is de Dutch Fashion Solutions Days. Dit is volgens Praag een aanwinst voor de beurs: “De Dutch Fashion Solution Days is een platform waar we retailers helpen om weer gezond te worden in deze uitdagende tijd. We bieden oplossingen aan en laten zien welke aanbieders kunnen helpen met deze oplossingen. Het is de bedoeling dat modeprofessionals open met elkaar kunnen spreken over bepaalde situaties, waarbij concurrentie geen rol speelt.”

E-commerce platform

Ook lanceert De Inkoopdag een e-commerce platform voor retailers waarbij zij zonder vooraf te investeren, kunnen beschikken over een webshop of website die uitgebreid kan worden met mobiele apps,social media en andere marketingmogelijkheden. “We zien dat het op dit moment voor veel partijen niet haalbaar is om de investeringen te doen die nodig zijn om iets dergelijks op eigen kracht op te bouwen. Daarbij missen veel retailers de kennis die vandaag de dag nodig is om alles uit de online kan te halen”, vertelt Praag.

Merken

De Inkoopdag is nog opzoek naar merken die op de beurs willen staan. “Vorig jaar zaten we binnen een maand vol. Ook al is het misschien kort dag, we weten zeker dat er leuke namen op de beurs komen te staan. We hebben veel contacten”, vertelt Praag. 

Welke merken op De Inkoopdag staan, dat wordt – zoals gewoonlijk – een week van te voren bekendgemaakt.