TOP

De ‘Grand Opening’ van New Babylon

Donderdag 12 december vond de ‘grand opening’ plaats van het nieuwe winkelcentrum New Babylon in Den Haag. Een rode loper, een modeshow gepresenteerd door Victoria Koblenko en de eerste dag dat de Fashion Factory Outlet open was: Textilia was daar bij.

Het Haagse New Babylon is een winkelcentrum van 12.000 vierkante meter waar alles bij elkaar komt: winkels voor mode, lichaamsverzorging en gezondheid, maar ook horeca. Op de begaande grond zijn 31 winkels te vinden, waaronder Vero Moda, Coolcat, Jack & Jones, Mango en Fashion by Gaudi. Op de eerste verdieping bevindt zich de Fashion Factory Outlet.

Fashion Factory Outlet

Donderdag was de eerste dag dat de Fashion Factory Outlet open was. Een mode-outlet van 5.000 vierkante meter. Het concept is gebaseerd op het shop-in-shopconcept en biedt kleding aan van topmerken tegen sterk gereduceerde prijzen.

In de outlet zijn vintage items van bijvoorbeeld Louis Vuitton te vinden, maar ook tweedehandskleding van nieuwere merken zoals Supertrash en Kenzo is er te koop. Naast kleding worden er boeken over onder andere mode en fotografie verkocht.

Virtual shopping wall

Volgens Bas Maingay, directeur van het winkelcentrum, is New Babylon een ‘innovatieve en eigentijdse plek om te winkelen en te ontspannen.

Dat innovatieve zit hem bijvoorbeeld in de mogelijkheid voor consumenten om buiten de winkels om te kunnen shoppen. Voordat New Babylon openging, was er op de ramen van de toekomstige winkels een ‘virtual shopping wall’ geplaatst.

“Dit heeft New Babylon gedaan in samenwerking met My Order, de mobiele betaal app van Rabobank”, vertelt Babette Marsé, mall manager van New Babylon. Met de shopping wall konden consumenten producten scannen en ze zo meteen bestellen. Nog voordat de fysieke winkel er daadwerkelijk was.

Positieve reacties

“We wilden de consumenten laten zien welke ondernemers en merken er kwamen”, legt Marsé uit. “We hebben er veel positieve reacties op gekregen, ondanks dat er niet mega veel is besteld. Dat komt denk ik vooral omdat consumenten nog niet weten wat ze ervan moeten verwachten. We zijn nog niet zover als in Japan.”

Gemaksaankopen

Uit dit concept bleek dat vooral gemak aankopen werden gedaan via de virtuele shopping wall. Greenbean, D.E. café en Frozz waren populair bij de consumenten in tijd dat zij gebruik konden maken van de shopping wall. “Het is ook logisch dat een dure, leren tas niet gekocht wordt ‘op straat’ maar dat consumenten die ook in het echt willen zien voordat ze hem kopen”, zegt de mall manager.

24/7 shoppen

Waar het bij het nieuwe winkelcentrum New Babylon onder andere om draait is het concept om 24/7 te kunnen shoppen. “We willen het fysieke winkelen uitbreiden. De basis blijft het winkelcentrum met de fysieke winkels, maar terwijl het winkelcentrum van 7 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds open is, zijn de winkels dat niet”, aldus Marsé. “We willen in de toekomst dat consumenten buiten de openingstijden van de winkels om ook kunnen shoppen. Maar dan door middel van de mobiele app die New Babylon samen met Smobshop lanceert.”