TOP

De 22 bestgelezen artikelen van 2022

Nu 2022 bijna ten einde is, presenteren we de 22 artikelen die het afgelopen jaar de meeste kliks kregen op textilia.nl. Het achtergrondartikel over de immens populaire Westfield Mall of The Netherlands, de rijkste modeondernemers in de Quote 500 en de overname van Calico Jack door Van Tilburg Mode waren hoogtepunten.

Foto: Orangebag

#1 Westfield Mall of The Netherlands: top of flop?

Met miljoenen bezoekers kan Westfield Mall of The Netherlands, kortweg The Mall, zich op de borst kloppen. “On-Nederlands”, is een veelgehoorde reactie. Maar is het nieuwe megawinkelcentrum alleen een succesverhaal? Na ruim een jaar maken we de balans op. therlands-top-of-flop

#2 Schoenentrends op de Copenhagen Fashion Week voor winter 2022-2023: boots, boots, boots

Wat viel op tijdens de Copenhagen Fashion Week, van 1 tot en met 4 februari 2022? Daarover kunnen we kort zijn: laarzen, laarzen en nog eens laarzen. In alle vormen en maten. Van grove boots tot elegante modellen, van cowboyboot tot afzaklaars, met dikke plateaus of juist sierlijke hakken; voor elke smaak en stijl is er een passende schoen.

#3 Lidewij Edelkoort over de trends voor winter 2023-2024: ‘We hebben de doorgestikte donsjassen nu wel gezien’

Het was dinsdag 10 mei de vijfde keer dat Appletizer de presentatie van trendforecaster Lidewij Edelkoort online presenteerde. Voor het winterseizoen 2023-2024 duikt Lidewij Edelkoort terug in het verre verleden met archeologie als inspiratiebron. Ze maakt een reis door verschillende tijdperken om uiteindelijk te eindigen bij de toekomst met de metaverse.

#4 Tips van de trendwatchers: zo combineer je de modekleuren voor zomer 2023

Welke kleuren gaan het worden voor zomer 2023 en hoe combineer je ze het beste? Per segment tippen we twee combinatietips bij onze kleurkaarten voor zomer 2023.

Bora Aksu door L’Estrop

#5 Lidewij Edelkoort over de trends voor zomer 2023: ‘Gender wordt fluïde’

Lidewij Edelkoort schetst de modetrends voor zomer 2023 (‘and beyond’) aan de hand van het brede genderspectrum: man, vrouw en alles daartussen. “We gaan naar een nieuw tijdperk, waarin meerdere genderidentiteiten naar voren komen.” Hoe beïnvloedt dat het modebeeld?

#6 Quote 500: dit zijn in 2022 de grootverdieners in de modebranche

De Quote 500 telt minder mode- en schoenenmiljonairs dan een jaar eerder, maar degenen die de rijkenlijst haalden, hebben dit jaar – een enkeling daargelaten – goede zaken gedaan. Er staan 29 modemiljonairs over, vier minder dan een jaar eerder.

#7 Van Tilburg en Calico Jack over de krachtenbundeling: ‘We kunnen klanten nu een nog betere experience geven’

De overname van high-end retailer Calico Jack door Van Tilburg Mode en Sport is een win-winsituatie. Matthijs van Tilburg: “Wij kunnen nu ondernemen in een andere segmentsgroep.” Rolph Van Heyster: “Wij wilden terug naar onze focus.”

#8 Modebeurzen: de kalender voor inkoop winter 2022-2023

Na seizoenen van virtueel oriënteren en inkopen, keken eventorganisaties, leveranciers en retailers reikhalzend uit naar het aankomende beursseizoen. Maar door de snel oprukkende omikronvariant is de beurskalender voor de winterinkoop 2022-2023 helaas nog altijd niet als vanouds. In dit overzicht vind je de laatste updates over de mode- en schoenenbeurzen.

#9 Nieuwe naam en nieuwe eigenaar voor streetwearconcept Calico Jack

Calico Jack is overgenomen door Van Tilburg Mode & Sport. De bekende streetwear- en sneakerzaak uit Venlo maakt per 4 mei onderdeel uit van het familiebedrijf uit Nistelrode. De overname gaat gepaard met een rebranding en vanaf 1 augustus ook een nieuwe naam, Calico Club. “Tijd voor de volgende stap.”

Foto: Calico Jack

#10 Aankondiging: Lidewij Edelkoort over winter 2023-2024

Op dinsdag 10 mei 2022 organiseert Appletizer het vijfde online trendwebinar samen met Lidewij Edelkoort. De trendforecaster geeft haar visie op het winterseizoen 2023-2024 in de presentaties Pigment Prophecies (Colour, Fashion & Textiles) en Archaeology (Fashion, Textiles & Macro Trends). De inspiratie komt uit archeologie en pigmenten voor nieuwe materialen en kleuren. 024/

#11 Deze 10 vrouwenmodemerken zijn nieuw op Modefabriek deze zomer

Na 2,5 jaar kan er deze zomer eindelijk weer een fysieke editie van Modefabriek plaatsvinden. Merken hebben er duidelijk weer zin in: in april stond de teller al op 250 aanmeldingen. En natuurlijk zitten daar genoeg nieuwkomers (en terugkomers) bij. De komende weken lichten we elke week een aantal nieuwe exposanten uit, deze week te beginnen met de eerste lichting nieuwkomers in vrouwenmode.

#12 Kijken: de mannenmodecollecties voor winter 2022-2023

De ruit en het ruime colbert zijn enkele opvallende mannenmodetrends voor winter 2022-2023. Ter inspiratie een overzicht van de mooiste outfits van de merken voor dat seizoen. Verder: heerlijke donsjassen om in te verdwijnen, wijde broeken en qua kleur veel blauw, bruin en winterwitte outfits.

D. Vision

#13 Tien vrouwenmodecollecties van de Deense catwalk voor winter 2022-2023

De kleuren spatten van de catwalks tijdens de Copenhagen Fashion Week voor winter 2022-2023. We selecteerden tien vrouwenmodecollecties waarmee je in één keer op de hoogte bent van de trends uit Denemarken voor het nieuwe seizoen. Het overdadige gebruik van kleuren voor zomer 2022 wordt doorgetrokken naar het winterseizoen 2022-2023, met een hoofdrol voor groen en paars.

#14 Modebeurzen: dit is de kalender voor inkoop zomer 2023

Na twee coronajaren kunnen we ons weer opmaken voor een zomer van inspiratie op locatie. Vol beurzen en andere events, waar modeprofessionals elkaar (eindelijk!) weer live kunnen treffen. Benieuwd wat er dit inkoopseizoen allemaal staat te gebeuren? Kijk mee met ons overzicht van de mode- en schoenenbeurzen in binnen- en buitenland.

#15 Dit zijn de kleurcombinaties voor mannenmode winter 2022-2023

Op onze nieuwe kleurkaarten voor winter 2022-2023 is per segment overzichtelijk te zien wat de basiskleuren, de naturellen en de accentkleuren van het seizoen zijn. Maar hoe combineer je deze kleuren nu het beste? Trendwatcher Mehtap Gungormez geeft tips voor het mannenmodesegment.

#16 Ook deze 9 vrouwenmodemerken zijn nieuw op Modefabriek deze zomer

Na 2,5 jaar is er deze zomer eindelijk weer een fysieke editie van Modefabriek. Inmiddels hebben 360 merken zich aangemeld om deel te nemen., waaronder volop nieuwkomers (en terugkomers). Hierbij presenteren we deel 2 van onze vrouwenmodeselectie.

Scalpers

#17 Nieuwe ceo voor Orangebag. ‘Bij een nieuwe fase hoort een nieuwe energie’

Orangebag-oprichter en creatief directeur Tineke Sluiter richt zich samen met de nieuwe CEO Arlette Huisman op naamsbekendheid. Daarnaast moet Orangebag een bredere doelgroep gaan aanspreken, ook internationaal. Textilia spreekt met beiden over hoe ze zich hiermee denken te onderscheiden. Arlette Huisman: “Met een eigen styling en het persoonlijke contact bouw je een band met je klant op.”

#18 Vanaf 1 oktober moeten ondernemers hun belastingschuld aflossen. Hoe gaan ze dat doen?

Corona lijkt uit de levens van de meeste Nederlanders verdwenen, maar bij mode- en schoenenwinkeliers drukt de opgebouwde belastingschuld zwaar op de balans. Vanaf 1 oktober moet er worden terugbetaald, tegen een oplopende rente. Een bedreiging voor de winkelstraat, zeggen retailers en experts. Wat moet er gebeuren om ondernemers erbovenop te helpen?

#19 Moderetailer Dirk de Wit breidt fors uit: ‘We willen over de 150.000 bezoekers per jaar heen gaan’

Het is dit jaar dubbel feest voor moderetailer Dirk de Wit in Bovenkarspel. De familiezaak viert zijn 75-jarig bestaan en onlangs kwam de vergunning binnen voor de uitbreiding van de weidewinkel met 1200 vierkante meter.

Dirk de Wit

#20 Personeel behouden? Geef meer salaris en zorg voor een goede werk-privébalans, zegt ABN Amro

Het personeelstekort in de detailhandel loopt steeds verder op. In het vierde kwartaal van 2021 is het aantal vacatures in de retail toegenomen tot 43.900. Om het tij te keren moet de detailhandel inzetten op onder meer hogere salarissen en een betere werk-privébalans voor personeel. Dat stelt ABN Amro in een rapport. -abn-amro/

#21 Agent Christine Gerrits gaat nooit de deur uit zonder cold brew. ‘Dat drink ik de hele dag.’

Wie is Christine Gerrits (41), agent van onder andere de merken Sissel Edelbo, Berenice en Dr Fake. Is ze een dierenmens, wat drinkt ze de hele dag door en waar gaat ze naartoe op vakantie? Je leest het in dit persoonlijke interview.

#22 Sneak preview: de vrouwenmodecollecties voor zomer 2023 (deel 1)

Wat brengen de vrouwenmodemerken voor zomer 2023? Alvast een tipje van de sluier met de eerste collectiebeelden voor het nieuwe zomerseizoen. En daaruit maken we op dat we voorlopig nog niet klaar zijn met roze, lila en geel.