TOP

De 10 bestgelezen vrouwenmode-artikelen van 2017

Welke vrouwenmodeberichten werden het best gelezen op Textilia.nl in 2017? Uit onze statistieken blijkt dat vooral nieuwe concepten én faillissementen het best gescoord hebben.

1 Christelijke modeketen College Style vraagt faillissement aan             

De vrouwenmodeketen College Style werd eind november failliet verklaard. Het bedrijf kon niet meer aan de financiële verplichtingen voldoen door de economische crisis, de concurrentie van online shoppen en de afnemende loyaliteit in de reformatorische gezindte aan ‘eigen’ ondernemingen. Inmiddels is er een doorstart gerealiseerd en zijn de meeste filialen weer open.

2 Investeerders steken miljoenen in Supertrash            

In februari werd bekend dat modebedrijf Supertrash kampte met een bancair probleem en werd gered met een kapitaalinjectie van enkele miljoenen. De helft komt van een groep Nederlandse mode-investeerders en de andere helft van eigenaar Olcay Gulsen zelf. Volgens haar waren de liquiditeitsproblemen het gevolg van een mislukte bankoverstap en zijn de verhalen over teruglopende omzetten niet waar.

3 Modemusthaves stopt ermee             

“Het Modemusthaves-sprookje stopt”, maakt eigenaar Elise van Wonderen begin september op haar webshop bekend. Na 6,5 jaar ging de webshop dicht, volgens Van Wonderen op het hoogtepunt. Modemusthaves viel vooral op door de ‘musthave’ items, mooie fotografie en aanpak op social media. Deze factoren maakten dat de webshop snel groeide en een grote schare fans had.

4 Lidewij Edelkoort: vrouwenmodetrends winter 2018-2019    

Trendforecaster Lidewij Edelkoort gaf op donderdag 8 juni 2017 in Theater Meervaart in Amsterdam haar visie op de trends voor herfst-winter 2018-2019. Het thema was Portraits of Fashion, geïnspireerd door de selfiecultuur. “Eigenlijk gaat het voor Instagram alleen nog om het hoofd en de schoenen, alles wat daartussen zit doet er niet meer toe.” Dat schept kansen voor kragen, hoeden en sieraden (oorbellen!).

5 Tuunte opent in rap tempo Zusje-winkels      

Begin mei opende de Achterhoekse kledingketen Tuunte twee nieuwe winkels van het vrouwenmodeconcept Zusje van Tuunte: in Apeldoorn en in Harderwijk. Daarmee kwam het totaal op vier. Het is de bedoeling om in ‘rap tempo’ meer Zusje-winkels te openen, liefst in samenwerking met zelfstandige ondernemers.

6 Modeketen Tuunte failliet     

Modeketen Tuunte werd begin augustus op eigen aanvraag failliet verklaard. Volgens directeur Louis van Andel heeft Tuunte zich niet snel genoeg kunnen aanpassen aan het veranderende retaillandschap.  Het besluit om de stekker eruit te trekken komt van de investeerders, ondanks de ‘harde consequenties voor de eigen organisatie’. De retailer had ongeveer veertig winkels. Inmiddels is er in afgeslankte vorm een doorstart gemaakt.

7 Annette van Toor: ‘Werken in de winkel zit in mijn dna’          

Annette van Toor werkt 35 jaar voor familiebedrijf Anna van Toor, momenteel als manager van het filiaal in Gorinchem, het grootste filiaal qua oppervlakte én omzet. “ Ik houd ervan om op de werkvloer te staan, op mijn knieën de broeken af staan te spelden. Ik neem altijd het voortouw. Mijn moeder had ook een winkel, dus ik zit al ruim 45 jaar in het vak. Dit werk zit in mijn dna.”

8 Vero Moda lanceert nieuw winkelconcept [binnenkijken]

Vero Moda opende op donderdag 18 mei in Zaandam de allereerste Nederlandse winkel volgens het vernieuwde concept. Het is de bedoeling dat in de toekomst alle nieuwe winkels van het merk volgens dit concept worden ingericht. De ruimte is wit, licht en strak ingericht, zoals een galerie, met contrasterende pastelroze en pistachegroene ‘squares’ die door hun speelse plaatsing in de winkel een gevoel van grafische kunst weergeven.

9 Crowdfundingsactie voor failliete winkel Stijl Wyck    

Modeblogger Nicoline Wisse Smit zette in februari een crowfundingsactie op voor een doorstart van de failliete vrouwenmodewinkel Stijl Wyck in Maastricht. Stijl werd in 2008 geopend door Chantal Peeters, in 2012 gevolgd door Stijl Wijck en in 2015 Stijl Men. Scandinavische mode stond centraal. In 2016 verkocht zij haar winkels, waarna volgens de fans de ziel uit de winkels verdween. Stijl Wijck heeft tot op heden nog geen doorstart gemaakt.

10 3 nieuwe vrouwenmodemerken op de Nederlandse markt [foto’s]               

In de inkoopperiode voor winter 2017-2018 lichtten we drie nieuwe vrouwenmodemerken uit  voor de Nederlandse markt. Dick de Vries Modeagenturen voegde het Griekse knitwearlabel Aggel toegevoegd aan het merkenpakket. Nieuw bij Viviènne H. Modeagenturen was het Spaanse kortetermijnmerk NKN en Blom Fashion haalde het Italiaanse knitwearmerk Vicolo Trivelli naar Nederland.