TOP

De 10 best gelezen Street X Active-berichten in 2017 (+ 5 andere zaken die dit jaar opvielen)

Welke Street X Active-berichten zijn het best gelezen op Textilia.nl in 2017? Uit onze statistieken blijkt dat vooral nieuws rondom Men At Work, Varova Fashion en directiewisselingen het best gescoord hebben.
  1. Men At Work-directeur Mark Hommelberg vertrekt

Men at Work en (voormalig) eigenaar Varova Fashion zorgen in 2017 opvallend vaak voor veelvuldig gelezen berichten. Deze reeks start in januari als Men At Work-directeur Mark Hommelberg zijn vertrek bij de multibrandketen bekendmaakt. Na ruim vijftien jaar is hij toe aan een nieuwe uitdaging. Wel blijft hij aandeelhouder. Hommelberg is sinds augustus 2017 werkzaam als ceo bij denimmerk Garcia. Annemarie Uleman is sinds 1 april algemeen directeur bij Men At Work. 

2. Men At Work weer in handen van oprichter Van Gelderen

Medio september krijgt Men At Work te maken met een opmerkelijke wending: de formule komt weer in handen van de oorspronkelijke oprichter Marcel van Gelderen. De oude/nieuwe eigenaar – die al minderheidsaandeelhouder was – neemt alle aandelen over van investeringsmaatschappij Varova Fashion Holding. Dit om de retailer verder te laten groeien. 

3. Nickelson heeft een nieuwe mede-eigenaar

Nickelson maakt in juli bekend een nieuwe mede-eigenaar te hebben. Robert Scholten, eigenaar van online retailer Roberto Romero krijgt vijftig procent van de bedrijfsaandelen. Volgens mede-eigenaar Nick Amann is de online kennis van zijn nieuwe compagnon een welkome toevoeging voor de online ambities van het label. 

4. Men At Work opent eerste Nederlandse Start Something-winkel

Men At Work opent in april de eerste Nederlandse vestiging van het Start Something-concept in het Utrechtse Hoog Catharijne. Bij deze formule staat beleving op de winkelvloer centraal. Zo stimuleert de multibrandretailer creatieve samenwerkingen tussen lokale ontwerpers, kunstenaars en merken. 

5. Directiewisseling bij Varova Fashion Holding

Eind september stelt Varova Fashion Holding (VFH), de nieuwe naam van Varova Fashion, vrij plotseling een nieuwe algemeen directeur aan. Maarten Vaessen geeft het stokje door aan Jop Pollmann, die eerder werkzaam was bij onder meer Scotch & Soda (ceo/coo) en Gsus (ceo). Vaessen blijft wel aandeelhouder van VFH.

6.‘Dit bewijst dat sale helemaal niet nodig hoeft te zijn’ [interview]

‘Sale is helemaal niet nodig’, stelt Gwen Boon, eigenaar van de Utrechtse modezaak Klijs & Boon in februari. Daarom denkt de ondernemer na over ondernemen zonder uitverkoop. Ze bedenkt vervolgens de succesvolle actie Clothing Re-vival, waarbij klanten mooie stukken mogen inbrengen om opnieuw verkocht te worden. ‘Veel artikelen zijn uniek en tijdloos. En dit bewijst dat sale helemaal niet nodig hoeft te zijn.’ 

7. Retailers spreken zich uit tegen Black Friday: ‘wij hebben onze marges kneiterhard nodig’

Op en rond 24 november valt in de stroom van Black Friday-acties een verrassend tegengeluid op. Verschillende mode-ondernemers én merken spreken zich via sociale media duidelijk uit tegen het kortingsfestijn. ‘We hebben onze marges kneiterhard nodig’, zegt Michel Noordermeer van Kloffie in Haarlem. ‘No Black Friday for us’, laat Twentyonewood in Alkmaar weten. ‘Wij geloven in verantwoordelijke consumptie met kleding die op een kwalitatieve manier worden geproduceerd. Kom langs voor een koffie en zoals altijd: geweldige service.’ 

8. Gsus stopt met wholesale

Gsus gaat zich alleen nog maar direct richten tot de consument en stopt met wholesale. Dit bevestigt Jop Pollman, ceo van moederbedrijf VFH (Varova Fashion Holding) eind september aan Textilia. Begin november volgt verder nieuws rond het merk en het modeconcern: Varova Fashion Holding gaat afgeslankt verder als Brand Retail Group (BRG). Gsus komt in de etalage, net als merken als Ontour en JC Rags. 

9. Voor deze jeans kiezen jonge mannen het meest

Welke jeans zijn populair onder jonge Europese mannen? Onderzoeksbureau MeMo2 deed onderzoek naar het koopgedrag van 1.750 mannen. Jeans van H&M scoort het best, gevolgd door Blue Ridge van We Fashion en Jack & Jones. 

10. Tenue de Nîmes-partners Van Meurs en Strolenberg uit elkaar

Na negen jaar stopt in februari de samenwerking tussen de oprichters van de Amsterdamse Tenue de Nîmes denimzaken – Menno van Meurs en René Strolenberg. Van Meurs neemt alle aandelen van zijn voormalige zakenpartner over. Dit maakt hem geheel houder van de twee Tenue de Nîmes-filialen, het eigen label en de Red Wing Shoes-zaak, eveneens in Amsterdam gevestigd.  

Wat verder opviel in 2017:

1.Veel personele wisselingen. Onder meer bij Denham, G-Star, O’Neill en Björn Borg

2. Retailers denken na over nieuwe manieren van ondernemen, zoals De Rode Winkel in Utrecht, Drifter in Haarlem en Square en Quadrat in Utrecht. 

3. Er is een flink aantal nieuwe winkels geopend; waaronder: de WE Blue Store, Kultivate, The Sting’s Distrikt Nørrebro, Lois en Stüssy.

4. Trends (voor zomer 2018): onder andere athleisure en activewear, het voetbalshirt en logo’s 

5. Het was het jaar van het Amerikaanse merk Supreme. Ook al wordt het label officieel niet in Nederland verkocht, de producten gaan toch grif over de toonbanken. Bijvoorbeeld van ‘resellers’ als Deaup in Deventer.