TOP

Dante 6 valt in de prijzen, Krakatau opent flagshipstore en multichannel scoort beter dan web only


Dante 6 wint FD Gazelle Award. Verder: de online omzet bij multichannelwinkels stijgen harder dan bij ‘pure’ webshops en Nederland heeft meer dan 1 miljoen vierkante winkelmeters verloren door faillissementen. Dat in het nieuwsoverzicht van vrijdag 25 oktober.

 

Dante 6 wint FD Gazelle

Dante 6 heeft een FD Gazelle Award in de wacht gesleept. Het vrouwenmodemerk is een van de 770 snelst groeiende bedrijven van 2019 in Nederland wat betekent dat Dante 6 de afgelopen drie jaar een omzetgroei heeft gerealiseerd van minimaal 20%. “We danken deze award aan onze scherpe focus, de grote professionaliseringsslag die we hebben gemaakt en onze enorme passie”, aldus ceo Arlette Huisman in een persbericht. De FD Gazellen Awards worden ieder jaar door het Financieele Dagblad uitgereikt. Het Rotterdamse label viert volgend jaar het tienjarig jubilieum en heeft verdere groeiplannen. Huisman vertelde eerder dit jaar aan Textilia dat het label dit jaar nog een eigen winkel aan de Utrechtsestraat in Amsterdam opent en dat Dante 6 in Duitsland wordt gelanceerd.

Nieuwe winkel Krakatau

Krakatau opent een flagshipstore in Amsterdam. In november gaan de deuren van de vestiging aan de Nieuwe Spiegelstraat open. Het merk heeft al winkels in Berlijn, Moskou en Sint Petersburg en had in het najaar van 2018 een pop-up store bij de Bijenkorf. In Nederland wordt het label vertegenwoordigd door agentschap Solo Twentyfive. In de afgelopen periode heeft het label zich tot een populaire jassenleverancier ontwikkeld met zo’n 130 verkooppunten in ons land. “Krakatau is vernieuwend. We willen te gekke jassen maken met het ‘wauw’-gevoel. Daarnaast blijven we doorontwikkelen in technische details en design”, aldus Sander Baane van Solo Twentyfive in een interview met Textilia.

Multichannel scoort beter dan webshop only

De verkopen bij Nederlandse webwinkels namen in het tweede kwartaal van dit jaar met 18% toe, meldt het CBS. Daarbij steeg de onlineomzet harder bij multichannelwinkels, waar de omzet met 23% toenam, tegenover een stijging van 15% bij webshop only. Daarnaast hebben Nederlanders meer geld uitgegeven bij Europese webshops. In totaal werd er voor bijna een half miljard euro bij Europese internetwinkels besteed. Dat is een toename van 19% ten opzichte van een jaar eerder. Het marktaandeel van Europese webwinkels binnen de Nederlandse winkelsector is overigens nog relatief klein. Nog net geen 2% van de totale omzet van de detailhandel ging vorig jaar naar buitenlandse webshops, becijferde het CBS.

By-Bar naar Maastricht

By-bar heeft een winkel geopend in de wijk Wyck in Maastricht. Het is de eerste eigen winkel van het vrouwenmodemerk. Er is gekozen voor Maastricht vanwege de internationale uitstraling en omdat de resultaten van de tijdelijke winkel in de Limburgse stad erg goed waren. Elk jaar in juni en december opent By-Bar verschillende pop-up shops door het hele land. “Afgelopen december hadden we pop-ups in Breda, Maastricht, Bussum en Den Bosch. Door die pop-ups zien we waar er traffic is en in welke steden we het goed doen”, aldus oprichter Barbara Brenninkmeijer in een interview met Textilia.

Kaalslag Nederlandse retail

In minder dan tien jaar tijd zijn 55 grote winkelformules als V&D en straks Hudson’s Bay omgevallen, bij elkaar gaat het om 3.100 winkels. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in opdracht van BNR. Daarbij is gekeken naar ketens met 20 vestigingen of meer die sinds 2010 uit het Nederlandse straatbeeld zijn verdwenen. Samen waren de retailers goed voor een winkeloppervlakte van ruim 1 miljoen vierkante meter. Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit verwacht dat er de komende jaren nog meer ketens failliet zullen gaan met een flinke leegstand tot gevolg.

Bijzondere locatie Trenddag

 

Op 12 november vindt de Textilia Trenddag plaats in de Kunsthal Rotterdam. De Kunsthal Rotterdam is een van de iconen van de moderne architectuur en wordt jaarlijks bezocht door vele architectuurliefhebbers uit de hele wereld. Op deze bijzondere plek geven trendanalisten Christine Boland en Jan Agelink hun trendpresentaties voor winter 2020-2021. In de Kunsthal draait op dat moment de nieuwe tentoonstelling ‘Thierry Mugler: Couturissime’. Bezoekers van de Trenddag krijgen de mogelijkheid om deze expositie te bezoeken waarbij kunsthistorica Carien Kanters de tentoonstelling introduceert. Sla twee vliegen in één klap, bestel nu jouw kaarten voor de Trenddag en ga boordevol inspiratie en informatie naar huis! Abonnees (online en print) profiteren van een mooi voordeel op de ticketprijs.