TOP

Dag 2 & 3 Pitti Uomo 92: de opvallendste zaken

Dag twee en drie van de Pitti in Florence zitten er ook op. Hoog tijd voor een uitgebreid verslag van Textilia's mannenmoderedacteur die de beurs bezocht heeft.

LEES OOK Pitti Uomo 92 in zinderende hitte van start gegaan

De 92ste editie van Pitti Uomo is door 19.000 buyers bezocht, dat is een stuk minder dan het recordaantal van 20.500 inkopers in de zomereditie van 2016. Het aantal bezoekers bleef wel met 30.000 personen wel gelijk aan het aantal van een jaar geleden. 

Opvallend genoeg staat Nederland in de ranking van het herkomstland van de meeste bezoekers op nummer vijf. De meeste Pitti-bezoekers kwamen uit Japan, gevolgd door Spanje en Groot-Brittanië. 

Hoe vonden de exposanten deze Pitti?

Dag twee van de 92ste editie van Pitti Uomo begon aanzienlijk drukker dan de dag ervoor, terwijl het op de derde dag juist weer wat rustiger was. Het was broeierig warm in Florence, wat de productiviteit niet ten goede kwam. “Dinsdag was het redelijk rustig, maar woensdag hebben we veel mensen bij onze stand gehad,” zeggen Stephen Becker en Luuk Schavemaker van modelabel NewAms, die dit keer voor de derde keer een stand hadden op de Pitti. De twee presenteerde hun lente/zomer 2018-collectie die als thema ‘Golden ages, black pages’ heeft met onder meer een jas met daarop een abstracte print van Michiel de Ruyter.

NEWAMS Michiel de Ruyter2
New Ams

Nieuw logo

Het Nederlandse mannenmodemerk Dstrezzed toonde op deze editie van de Pitti voor het eerst zijn vernieuwde logo en slogan. Het logo zelf heeft een ander uiterlijk gekregen, maar ook de ondertitel is veranderd. Nick van Thull van Dstrezzed: “We hebben ervoor gekozen om de term ‘luxury vintage’ te schrappen. Daarvoor in de plaats hebben we ‘brotherhood of the modern gent’ gekozen als slogan. We wilden van dat vintage gevoel af, omdat we denken dat mannenmode steeds meer ‘clean’  wordt qua uitstraling.”

Dstrezzed Pitti 92
Dstrezzed

Voorbijgangers

Peter Landa staat met zijn jassenlabel Welter Shelter ook weer op de Pitti Uomo. Alleen dit keer in de vernieuwde Touch-hal, dat helemaal naar voren, vlak achter de hoofdingang van de beurs is geplaatst. Landa, die met zijn Welter Shelter-stand stond op een prominente hoek stond: “Het is erg druk hier in de Touch-hal, maar je merkt dat het veel meer ‘voorbijgangers’ zijn die langslopen. Op de oude locatie van deze hal, had ik het idee dat mensen speciaal naar die hal komen, dat is hier toch anders.” Toch wekten zijn waterdichte jassen in elke geval de aandacht van een redacteur van Women’s Wear Daily – het internationale modevakblad.

welter shelter SS18
Welter Shelter

Bonne Suits

Een ander Nederlands merk dat al vele seizoenen meedraait op de mannenmodebeurs in Florence is Jupe by Jackie – en het bijbehorende label J-B-J. Dit merk toonde onder het resultaat van een nieuwe samenwerking met Bonne Suits, een Amsterdams label dat bekend staat om zijn ‘Poor Man’s Suits’. De jasjes van de pakken zijn net als normaal helemaal effen maar aan de achterkant zijn deze voorzien van de voor Jupe by Jackie kenmerkende borduursels.

Bonne x Jupe by Jackie
Jupe by Jackie x Bonne Suits

Palazzo Pitti

Verder toonden Hugo, J.W. Anderson en Off-White hun nieuwste collecties tijdens modeshows gedurende de Pitti. Vooral de presentatie van high-end streetwearlabel Off-White was spectaculair: Virgil Abloh, de man achter het populaire merk, werkte samen met kunstenares Jenny Holzer aan de show. Die werd gehouden vlak voor het Palazzo Pitti, waar voor en tijdens de modeshow teksten uit gedichten geprojecteerd terwijl modellen de lente/zomer 2018-collectie toonden.

OFF-WHITE c_o VIRGIL ABLOH   - 005

Backstage  OFFWHITE co VIRGIL ABLOH   010
Off-White, foto: Giovanni Giannoni

HUGO - 016
Hugo, foto: Giovanni Giannoni