TOP

Curator wil inhoud V&D-kassa’s, WFC in andere handen en zwemkleding is goudmijn deze zomer

De curatoren van V&D hebben nog ruim honderdduizend euro tegoed die afkomstig is uit de kassa's van het failliete warenhuis. Verder: door de zomerhitte is zwemkleding een van de bestverkochte productgroepen in het derde kwartaal, het World Fashion Centre heeft een nieuwe eigenaar en welke modetopman is de beste ceo van de wereld? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 24 oktober.

Curatoren V&D willen graag de inhoud van de kassa’s

De curatoren van V&D hebben nog ruim honderdduizend euro te goed van geldtransporteur G4S. Dat schrijft Retailnews. ‘Beide partijen hebben daarover al maanden overeenstemming, maar wachten nog altijd op goedkeuring van voormalig eigenaar Sun Capital, zo blijkt uit een nieuw faillissementsverslag. Het gaat om iets meer dan 111 duizend euro aan contanten, afkomstig uit de kassa’s in de warenhuizen. G4S houdt dat bedrag nog altijd vast, hoewel de transporteur al zeker sinds april een akkoord heeft met de curatoren over het vrijgeven daarvan. Sun Capital, ten tijde van het bankroet eigenaar van V&D, heeft nog altijd niet gereageerd op het voorstel van beide partijen. Ook gesprekken met de Amerikaanse investeerder over de koopsommen van de licenties zijn nog altijd niet afgerond.’

Zwemkleding, tops en jurken zijn koplopers in omzet modebranche derde kwartaal

De lange zomer blijkt ook uit de omzetontwikkeling van de modemarkt in het derde kwartaal. Uit de Inretail Gfk Fashioncan komen de zomerhits van 2018 naar boven: zwemkleding, jurken en tops. In het derde kwartaal steeg de omzet in zwemkleding ruim 40% en ook tops en jurken waren zomertoppers die fors in omzet groeiden.

De totale omzet van de modebranche groeide in het derde kwartaal met gemiddeld 0,4%. Na negen maanden is de totale omzet in de modebranche 0,6% hoger dan in 2017. Het afgelopen kwartaal daalde de verkoop van mode via offline kanalen met 5,2%. De online verkoop van kleding steeg met 14,3%. In juli werd 3,7% omzetgroei genoteerd en in augustus 2,9%. De september omzet voor mode bleef 6,6% achter. Oorzaken zijn het aanhoudende zomerweer en de enorme omzetplus van ruim 23% die in 2017 werd genoteerd en moeilijk overtroffen kon worden.

Meijer Realty Partners koopt World Fashion Centre Amsterdam

De belegger Meijer Realty Partners heeft op 22 oktober 2018 de aandelen overgenomen van het World Fashion Centre Amsterdam. Dat meldt het WFC in een persbericht. Daarmee is de moedermaatschappij van ontwikkelaar MRP Development eigenaar van de torens 1, 2 en 4 en het congrescentrum Beursplaza en de achtergelegen parkeergarage, meldt Vastgoedmarkt. Doordat het een aandelentransactie betreft, zijn geen nadere details uit openbare bronnen te achterhalen. Toren 3, de meest zuidelijke toren, werd al eerder verkocht en deze kantoren zijn omgebouwd naar 294 woningen.

Het World Fashion Centre bestaat dit jaar 50 jaar. In april interviewden we directeur Marianne van der Linden: “Het plan voor de komende vijftig jaar is uitgezet en we hebben er zin in!”

Gilberto Benetton (77), de oprichter van het Italiaanse modemerk, overleden

Samen met zijn twee broers en zus richtte hij het bekende Italiaanse modemerk Benetton op. Gilberto Benetton is maandag op 77-jarige leeftijd na een kort ziekbed overleden. De jongste broer Carlo overleed afgelopen zomer. Dat melden verschillende media, waaronder het Algemeen Dagblad.

De broers Gilberto, Luciano en Carlo richtten samen met zus Giuliana in 1985 in het dorp Ponzano Veneto het bedrijf Benneton op. Het idee om een eigen modemerk te creëren kwam van Luciano, de oudste van de familie. De eerste collectie bestond uit een reeks wollen coltruien in diverse kleuren en verkocht meteen erg goed.  Het succes van de ‘United Colors of Benetton’ breidde snel uit over de wereld. Het merk beleefde zijn hoogtijdagen tussen 1982 en 2000, onder meer dankzij de spraakmakende reclamecampagnes van fotograaf Oliviero Toscani.

Inditex-topman Pablo Isla is uitgeroepen tot beste ceo ter wereld

Pablo Isla, de grote baas bij Inditex, staat voor het tweede jaar op rij bovenaan de lijst van best presterende leidinggevenden ter wereld, die Harvard Business Review jaarlijks samenstelt. Dat meldt Fashion Network. De rangorde houdt rekening met economische resultaten en andere elementen van sociale verantwoordelijkheid. Zou er alleen gekeken zijn naar financieel rendement, dan zou Isla op de 29e plek zijn gekomen, vergeleken met de 18e plek een jaar geleden, volgens de publicatie. Maar de sterke prestaties van het bedrijf op het gebied van milieu, sociale zaken en bestuur, die 20 procent uitmaken van de rangorde, hielpen hem de beste plaats te verkrijgen.