TOP

Crowdfunding levert tientallen miljoenen op

Tot nu toe werd er in Nederland meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in crowdfundingprojecten. Ook veel modemerken profiteren van deze vorm van financiering.

Wil je een high-tech kledinlijn ontwikkelen, maar heb je geen geld? Denk dan aan het opzetten van een  crowdfundingproject. Hier nemen groepjes investeerders de financiering op zich in plaats van één grote investeerder of een bank. Dit werd tot en met dit jaar al veel gedaan in Nederland: in totaal is er al al zo’n 100 miljoen euro geïnvesteerd in zulke projecten. Dit blijkt uit cijfers van branchevereniging Nederland Crowdfunding.

Enorme vlucht

Ook al bestaat crowdfunding nog maar een paar jaar, het heeft de laatste een enorme vlucht genomen. Werd er in 2011 nog 2,5 miljoen euro opgehaald, in 2013 zat dit bedrag al op 32 miljoen. Dit jaar moet er meer dan 50 miljoen euro worden opgehaald door crowdfundingprojecten. De branchevereniging ziet het erg rooskleurig in en verwacht dat de projecten maar liefst een verdubbeling van 2013 zullen ophalen.

Over Crowdfunding

Een ondernemer kan via een crowdfundingwebsite, zoals Kickstarter of Symbid, zijn project of bedrijf tonen. Ook zet de ondernemer erbij hoeveel geld hij of zij nodig heeft. Als investeerders het project of bedrijf interessant genoeg vinden, dan kunnen zij hier geld in investeren.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken steunt crowdfunding met een campagne. Hij ziet de mogelijkheden van een groeiende markt en wil ondernemers wijzen op de mogelijkheden van deze vorm van financiering.

Modemerken

Inmiddels zijn er ook verschillende modemerken die via crowdfunding kapitaal hebben binnengehaald. We zetten er 5 op een rij:

Greendaddy

Rik Vegter van Greendaddy, een webwinkel in bamboetextiel, heeft binnen twee dagen een kwart miljoen euro opgehaald met crowdfunding. Via platform Symbid haalde het bamboemerk 245.000 euro op bij totaal 407 investeerders, in ruil voor 14 procent van de aandelen. Greendaddy hoopte aanvankelijk 140.000 euro op te halen, maar het verliep allemaal zo voorspoedig dat hij nog eens 105.000 euro ophaalde.

CookieCulture

Begin april startte het Nederlandse kledingmerk CookieCulture op Geldvoorelkaar.nl met een crowdfundingscampagne. Het bedrijf vroeg investeerders om 250.000 euro, om hiermee te kunnen uitbreiden naar de Amerikaanse markt. Eén maand later is het geld binnen. In totaal hielpen 256 investeerders CookieCulture aan het benodigde werkkapitaal. De investeringen liepen uiteen van 100 tot 10.000 euro. Gemiddeld kozen investeerders voor een bedrag van 977 euro. De investeringen worden – inclusief 8 procent rente – de komende 48 maanden terugbetaald. Tijdens de looptijd krijgen investeerders korting op de collectie.

Indentita

Na het faillissement van zijn Arnhemse mannenmodezaak Identita, besluit eigenaar Taco Taankink een crowdfunding proces te starten om zo zijn schulden af te lossen. “Ik bleef met een aardige restschuld zitten en kreeg een uitkering. Hiermee zou ik na drie jaar zelf met een schone lei verder kunnen, maar mijn schuldeisers konden naar hun geld fluiten. Dat vond ik niet eerlijk, want ik had altijd een goede relatie met mijn relaties gehad. Daarom heb ik in overleg met mijn curator bedacht om via crowdfunding te proberen om 15 duizend euro op te halen in zes weken. Met dit geld kan ik iedereen afbetalen en écht met een schone lei beginnen.”

Mud Jeans

Ook het Nederlandse jeansmerk Mud Jeans heeft aan crowdfunding gedaan. Eind 2013 begonnen zij een campagne op OnePlanetCrowd. In korte tijd haalde Mud Jeans bij 230 investeerders in totaal meer dan 50.000 euro op voor het concept Lease a Fleece.

Kiss and Tell

Modemerk Kiss and Tell heeft de moderne financieringsvorm ingezet voor haar kledingbedrijf. Op platform WeKomenerWel haalde eigenaar Bahareh Panjeh Shahi een bedrag van 40.000 euro op bij totaal 92 investeerders.