TOP

Cross Channel Retailing (2): klant wil toegang website in fysieke winkel

Volgens het rapport 'Cross Channel Retail - de toekomst' van ABN-AMRO en CBW-Mitex wordt de online aanwezigheid van merken steeds belangrijker. 56% van de consumenten vindt het nuttig dat in een fysieke winkel toegang geboden wordt tot de website van een bekend merk.

Merken zijn belangrijk voor de consument. 48% van de ondervraagden kiest vaak voor dezelfde merken en 24% heeft één merk dat duidelijk de voorkeur geniet. (Voor de klant van herenmode is het merk overigens belangrijker dan voor dames- en kindermode.)

Aankoopvoorkeur in stenen winkel
Relatief de meeste Nederlanders (45%) kopen bekende merken bij voorkeur bij fysieke winkels die dit merk verkopen (zelfstandigen, ketens, warenhuizen). 27% geeft de voorkeur aan een online winkel die het merk verkoopt. 15% bestelt bij voorkeur rechtstreeks via de webshop van het merk. Voor 11% is het aankopen van een merk in de fysieke winkel van dit merk (de monobrandstore van een verticalist) favoriet, terwijl 2% ‘elders’ noemt, waarbij je kunt denken aan een outlet.

Rechtstreeks in de webshop van het merk
82% van de Nederlanders vindt het logisch dat bekende merken een eigen webshop hebben waar rechtstreeks gekocht kan worden. In het kindermodesegment ligt dit percentage zelfs nog iets hoger. 12% van de online kopers binnen deze branche heeft wel eens rechtstreeks een online aankoop gedaan bij een bekend merk.

Dat de consument de stenen winkel niet meer los ziet van het aanbod van merken op internet blijkt wel. 56% vindt het nuttig dat in een fysieke winkel online toegang geboden wordt tot de website van een bekend merk. De consument schat in dat 38% van hen daarvan gebruik gaat maken in 2015.

Aanwas cross chanel kopers
Volgens het Rapport stijgt het aandeel cross channel kopers richting 2015 naar 51%. Deze aanwas gaat ten koste van het aandeel consumenten die enkel bij fysieke winkels kopen. Met andere woorden: de groep consumenten die uitsluitend in een stenen winkel koopt, zal verder slinken. Je kunt dus maar beter op beide kanalen aanwezig zijn.

Dit is deel 2 van een serie over het belang van het nieuwe cross channel retailing. Volgende week meer conclusies uit het rapport  ‘Cross Channel Retail – de toekomst’  

Lees hier deel 1 van Cross Channel Retailing.