TOP

Cross Channel Retail (1): online zichtbaar worden is belangrijk

Volgens het rapport 'Cross Channel Retail - de toekomst' van ABN-AMRO en CBW-Mitex wordt het online zichtbaar zijn voor de consument steeds belangrijker, ook als het om kinderkleding gaat.

Voor retailers en fabrikanten van kinderkleding is het van belang daar aanwezig te zijn waar consumenten kindermode zoeken en vergelijken. Voor kindermode is internet in 2011 al een dominante informatiebron in het oriëntatieproces. Richting 2015 gaat deze rol nog verder toenemen. Bijna tweederde van de consumenten koopt kindermode inmiddels zowel online als in een stenen winkel (= cross channelling) en dit stijgt volgens het rapport naar 78% in 2015.

Winkelen op elk moment 
De mate waarin consumenten aan cross chanelling doen hangt af van bepaalde aspecten. De beschikbaarheid van bepaalde kledingstukken is voor de klant het belangrijkst. Online winkels blijken hier beter te presteren dan fysieke winkels. Probleemloos ruilen en terugbrengen is daarna belangrijk. Fysieke winkels presteren hier iets beter op. Een uitgebreid assortiment is daarna van belang. Hier presteren online winkels juist weer beter dan fysieke winkels. Verder is winkelen wanneer het uitkomt belangrijk. Het is de belangrijkste motivatie om online te kopen en hierop presteren online winkels veel beter dan fysieke winkels. Tot slot is het prijsniveau een belangrijk aspect en ook hierop maken online winkels een verschil.

Plezier tijdens het winkelen
De belangrijkste motivaties om bij fysieke winkels te kopen zijn het product kunnen beoordelen en plezier tijdens het winkelen. Hierop maken fysieke winkels duidelijk het verschil ten opzichte van online winkels. De mate waarin de consument cross channel gaat kopen zal in sterke mate bepaald worden door de behoefte van het moment. De consument kiest daarbij zijn weg voor de winkel die op dat moment die behoefte het beste invult. 

Zichtbaar zijn
Het rapport benadrukt dat het dus steeds belangrijker wordt om in beide kanalen zichtbaar te zijn. Offline gaat het vooral om de folder en de etalage van de fysieke winkel. Online worden vooral online winkels, internetsites van bekende merken, internetsites over mode en zoekmachines en vergelijkingssites bezocht.

Dit is deel 1 van een serie over het belang van het nieuwe cross channel retailing. Volgende week meer conclusies uit het rapport ‘Cross Channel Retail – de toekomst’