TOP

Crocs optimistisch over 2010

Met een verse marketingcampagne, de opening van twee flagship stores in de Verenigde Staten en nieuwe productgroepen, is CEO van Crocs Inc., John McCarvel optimistisch over 2010.

“We hebben een fantastische collectie en we hebben een sterke visie waar we met het merk naar toe willen,” zegt McCarvel tegen Footwear News. Met geweldige producten gecombineerd met een scherpe, grappige, en een beetje afwijkende advertentiecampagne, krijg je reactie. Tot nu toe is de respons heel positief. Daar zijn we blij mee.”

John McCarvel werkt sinds 2004 bij het bedrijf. In maart van dit jaar volgde hij John Duerden op, die deze functie nog geen jaar bekleedde.

2009
In februari rapporteerde Crocs Inc. over het vierde kwartaal van 2009 minder verlies als gevolg een toename in de verkoop. Het bedrijf, dat sinds de beursgang in 2006 een tumultueuze tijd doormaakte, meldt over 2009 een verlies van 11.5 miljoen Amerikaanse dollar, of 13 cent per aandeel, inclusief bepaalde lasten, tegenover een verlies van 34.7 miljoen Amerikaanse dollar, of 42 cent per aandeel, in 2008. De omzet steeg afgelopen jaar van 126.1 miljoen Amerikaanse dollar in 2008 tot 136 miljoen Amerikaanse dollar.

Jeffrey Klinefelter, senior research analist bij Piper Jaffray & Co., gelooft dat de slechtste tijden voor het merk nu voorbij zijn. “We verwachten dat Crocs in 2010, na het stabiliseren van hun balans en hun distributiekanalen in 2009, een sterke omzetgroei en een substantiële winstverbetering zal realiseren. In 2010 moet het bedrijf terugkeren naar de groei versus het stabiliseren van de zaken.”

Marketingcampagne 
Volgens McCarvel is de marketingcampagne van dit voorjaar een belangrijke factor in de verbeteringen van het bedrijf. De nieuwe televisie-, print- and online campagne draait om ‘Croslite’, een figuur gebaseerd op Croc’s traditionele klompmodel, en de slogan: Feel the Love.

De advertenties moeten ook de nieuwe voorjaarsstijlen, zoals slippers, ballerina’s en sandelen met een hoge hak voor dames, loafers voor mannen en instappers voor kinderen, onder de aandacht brengen.

“Door onze collectie wat stijlvoller te maken, trekken we een groter publiek aan. Met deze advertentiecampagne laten we consumenten zien dat we een brede collectie hebben”, zegt McCarvel.

Het bedrijf zoekt ook naar andere mogelijkheden, zoals uitbreiding van de back-to-school-lijn en een collectie voor de feestdagen. “De consument associeert ons merk van oudsher niet met herfst- en wintercollecties. Daar ligt vanuit een branding-, marketing- en product-oogpunt echt onze focus,” aldus McCarvel.

De goede kant op
Klinefelter merkt op dat  de collectie de goede kant op gaat. “Door de productontwikkeling, het testen van nieuwe stijlen en een zeer succesvolle prestatie in hun eigen retailkanalen in 2009 staan ze nu sterker. Ze stonden bekend vanwege één unieke stijl die gekopieerd werd. Het merk werd weggevaagd omdat de markt verzadigd raakte. Dus voor het toekomstige succes van het bedrijf was het cruciaal om de collectie met andere productgroepen uit te breiden.”

Naast de opening van twee nieuwe flagship stores in de Verenigde Staten in mei, wil Crocs wereldwijd dertig tot vijftig nieuwe winkels en kantoren in Azië en Europa openen. Ook wil het bedrijf investeren in outlet centra, kleinere winkelcentra en retail kiosken om aan het merk te blijven bouwen.

Retailpartners
“De groothandel blijft voor ons een hoofdkanaal, dat zullen we blijven ontwikkelen. We hebben twee, drie jaar geleden veel problemen gehad met overdistributie. We hebben veel tijd besteed aan het herpositioneren van het merk met retailpartners. Elk jaar maken we een keuze aan de hand van de actuele situatie in de retailbranche”, aldus McCarvel.

Richard Polk, directeur van de Pedestrian Shops, zegt dat zijn winkels toen het merk op zijn hoogtepunt was elke ochtend honderd paar Crocs verkochten. Hoewel het merk de laatste tijd minder goed verkoopt, blijft de retailer nog steeds het succes van het merk zien. “Crocs zorgt niet voor de meeste omzet in onze winkels. Maar het is nog steeds het best verkopende merk,” zegt Polk.