TOP

Crocs doneert schoenen aan zorgpersoneel, aantal faillissementen historisch laag en Vinted haalt €250 miljoen op

Het aantal faillissementen is historisch laag, aldus het CBS, en Vinted haalt €250 miljoen op bij investeerders. Verder: de winkels van vrouwenmodeketen Zizzi in Nederland gaan voorlopig niet meer open. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 mei.

Vinted haalt €250 miljoen op

Vinted, Europa’s grootste online C2C-platform voor tweedehands mode, heeft 250 miljoen euro opgehaald in een nieuwe financieringsronde. De investering werd gedaan door EQT Growth, met deelname van elk van Vinted’s vorige hoofd investeerders: Accel, Burda Principal Investments, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners en Sprints Capital. De onderneming gaat onder meer uitbreiden naar nieuwe regio’s binnen en buiten Europa. Verdergaat het investeren in de user-experience van zijn leden, in veiligheid, betalingen, verzendingen, infrastructuur en in nieuwe product tools en -functies. Vinted, dat werd opgericht on 2008 in Litouwen, heeft 45 miljoen gebruikers verspreid over de landen Frankrijk, Duitsland, België, Spanje, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Litouwen, Luxemburg, het VK en de VS. Bij het bedrijf werken inmiddels 700 mensen.

Crocs doneert opnieuw schoenen aan zorg

Crocs steunt opnieuw de zorg in tijden dat de Covid-19 pandemie de sector nog altijd onder druk zet. Van 10 tot en met 14 mei geeft het merk elke dag tienduizend paar schoenen weg, meldt Schoenvisie. Deze periode is niet toevallig gekozen. Het is deze week National Nurses Week in de Verenigde Staten. In Nederland is het op 12 mei (de geboortedag van Florence Nightingale) de Dag van de Verpleging en Dag van de Zorg. Deze week kunnen belangstellenden een gratis paar Crocs at Work schoenen aanvragen via de Crocs website. Het is niet voor het eerst dat Crocs schoenen cadeau geeft aan zorgpersoneel. Vorig jaar doneerde het al 860.000 paar klompen aan medewerkers in de gezondheidszorg. Het aantal schoenen dat Crocs weggeeft aan de gezondheidszorg, heeft overigens weinig invloed gehad op de resultaten van de onderneming. Het merk was al aan een opmars bezig en de coronacrisis heeft gezorgd voor een grotere vraag naar makkelijke schoenen nu veel mensen thuis werken. Met in het eerste kwartaal van 2021 een recordomzet van 382 miljoen euro, een groei van meer dan 60 procent ten opzichte van vorig jaar, heeft Crocs goede resultaten behaald.

Geen doorstart voor vrouwenmodewinkels Zizzi

De winkels van vrouwenmodeketen Zizzi in Nederland gaan voorlopig niet meer open. Het is niet tot een doorstart gekomen, vertelt curator David Bos aan Retailtrends. Het gaat in totaal om 14 winkels. De webshop van Zizzi is wel open. Die valt rechtstreeks onder het Deense moederbedrijf Ball Group. Bos verwacht dat die webshop zal blijven. Het is niet duidelijk of de Ball Group toekomst ziet in fysieke winkels in Nederland. In februari dit jaar viel het doek voor Company of 2006, de vennootschap waar de winkels onder vielen. Company of 2006 wijdt het faillissement aan de lockdown tijdens coronacrisis, waardoor vrijwel de gehele omzet wegviel. De overheidssteun bleek ontoereikend en slechts met een handvol verhuurders kon een akkoord worden gesloten over huurverlaging. In maart zijn de winkels nog anderhalve week open geweest voor een uitverkoop. Volgens Bos was er een behoorlijke toeloop, al kan hij niets zeggen over de opbrengst.

Shopsuite neemt Fashionchick over

Shoppingplatform Shopsuite heeft het modeplatform Fashionchick overgenomen van DPG media, aldus een persbericht. DPG media had aangekondigd per 1 mei 2021 te stoppen met Fashionchick.  De twee merken kennen elkaar al enige tijd. Eerder investeerden de oprichters van Fashionchick in Shopsuite. Shopsuite is een native shopping netwerk waarbinnen contentmakers de producten van verschillende merken tussen de content op hun website kunnen promoten middels een shopping widget. Shopsuite wordt gebruikt door mode- en lifestyle blogs gebruikt zoals Elle en Flair. Volgens David Mirshahi, managing director van Shopsuite, zijn contentmakers belangrijker zijn voor merken dan wordt gedacht. “In het marketinglandschap wordt partner marketing veelal uitgevoerd met cost per sale constructies, waardoor de branding en mediawaarde niet belicht wordt, of juist door fixed fees, die juist weer het stukje performance missen. Met Shopsuite, en nu met de overname van Fashionchick, kunnen wij een beweging in gang zetten die gunstig is voor zowel contentmakers als merken.” Shopsuite werd eind vorig jaar overgenomen door het attributieplatform Odyssey Attribution. Eerder maakte Shopsuite al bekend uit te breiden naar Duitsland, België en Frankrijk.

CBS: ‘Aantal faillissementen historisch laag’

Er zijn in april 124 bedrijven failliet gegaan, 21 minder dan in maart, meldt het CBS. Een historisch laag niveau, stelt het statistiekbureau. De meeste faillissementen werden uitgesproken in de specialistische zakelijke diensten, zoals advies- en onderzoeksbureaus. In de handel gingen vorige maand negentien bedrijven op de fles, 11 minder dan in maart. Relatief gezien werden in april de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag. Het aantal faillissementen piekte met 816 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Sindsdien is het aantal faillissementen afgenomen. In februari 2021 bereikte het aantal faillissementen het laagste niveau na december 1990, namelijk 114. Dat er momenteel weinig bedrijven bankroet gaan, heeft mogelijk te maken met de steunmaatregelen van de overheid waar bedrijven tijdens de coronapandemie een beroep op kunnen doen.

Foto: Textilia