TOP

Cravatta Pelliano verkoopt dassen via Facebook

Nederland is vrijdag 21 oktober een merk rijker: het stropdassenmerk Cravatta Pelliano. Spil hierachter zijn de vier jonge mannen Steijn Pelle, Bernd Damme, Adriaan Buyserd en Marin Licina. Opmerkelijk: de verkoop gaat ook via een Facebookshop.

De jonge ondernemers vonden het jammer dat de stropdas uit het straatbeeld verdween. Met dit merk willen ze de das dan ook terugbrengen en laten zien dat het dragen ervan je uitstraling versterkt. Bernd Damme: “Mannen moeten de accessoires dragen omdat ze het fijn vinden en niet omdat het moet zoals nog steeds het geval is bij veel beroepen. Onze designs zijn dan ook gerust gewaagd te noemen.”

Wat is de trend momenteel?
“De populaire, smalle stropdas maakt plaats voor de das met een gemiddelde breedte. Zo is de veelkleurige ‘regiment tie’ weer terug op de markt. Qua materialen zie je meer wol, waaronder kasjmier en katoen in plaats van zijde.”

Wat is de populairste stop?
“Met grote afstand: de Windsor.”

Waaruit halen jullie inspiratie voor de ontwerpen?
“Uit het leven, studie, concerten, literatuur, films, styleblogs, zaken doen en natuur. Een betere vraag is: waaruit niet?”

Waar vindt de productie plaats?
“Bij het Comomeer in Italië. Op een authentieke werkplaats worden de producten nog door ambachtslieden met de hand gemaakt.”

Via welke kanalen verkopen jullie de collectie?
“Via onze website CravattaPelliano.com, onze pop-up store waarvan de eerste in Rotterdam staat en high-end herenboutiques en maatwerkwinkels in binnen- en buitenland. Daarnaast gaan we de collectie ook via Facebook verkopen. Facebook is een manier om consumenten dagelijks op een interactieve wijze bij je merk betrekken. Zo kunnen ze een product die ze ‘liked’ ook meteen bestellen. Verder merken we dat internationale bezoekers met Engels als tweede taal minder snel op de website winkelen, bij Facebook bestaat deze barrière niet. Ook speelt zichtbaarheid een rol en de extra omzet die we via dit kanaal binnenhalen, is zeker ook een belangrijke doelstelling.”

Hoe realiseren jullie deze shop?
“Het Israëlische bedrijf Zibaba.com levert de Facebook-winkel. Het is een soort plug and play, waarbij we nog genoeg ruimte over houden om zelf dingen in te richten: onze eigen look and feel. Verder gebruiken we het betaalsysteem van PayPal. Aanstaande donderdag, 20 november, gaat de webshop live.”

Hoe wordt deze aan de backoffice gekoppeld?
“Momenteel draait dit als stand alone systeem. De orders worden daarbij wel digitaal doorgegeven aan het CMS-systeem. Bij verdere groei zullen we alles integreren voor meer efficiëntie.”

De prijzen variëren van 8 tot  80 euro voor dassen uit de Knitted Classics Collections en 120 euro voor de Designer Ties.

Over het merk
Craratta Pelliano is opgericht door vier jonge mannen uit Nederland, Steijn Pelle (22), Bernd Damme (21), Adriaan Buyserd (28) en Marin Licina (25). Aanstaande vrijdag, op 21 oktober, wordt hun label in de Cravatta Pelliano City Lounge Store aan de Rotterdamse Coolsingel gelanceerd.  Op Textilia’s mode-event TME, maandag 7 november, vertellen de jonge ondernemers over de totstandkoming ervan, het opzetten van de pop-up store, én de Facebookshop.