• No products in the cart.
TOP

Cowboy’s Belt BV zet in op doorstart

Curator Paul van den Berg verwacht binnen een tot twee weken te weten of het failliete Cowboy’s Belt BV een doorstart kan maken.

De mogelijkheden voor een doorstart van het Cowboy’s Belt BV worden momenteel onderzocht. “Binnen een à twee weken zou duidelijk moeten worden of dit te realiseren is”, licht curator Paul van den Berg telefonisch toe. “Er is in ieder geval veel animo om de onderneming over te nemen en voort te zetten.” Wie de geïnteresseerde partijen zijn, kan Van den Berg uit privacyoverwegingen niet zeggen. Bij een doorstart zullen alle activiteiten van Cowboysbelt betrokken zijn; de merknamen en activa blijven binnen het bedrijf.

Om een doorstart meer kans van slagen te geven, zet Cowboysbelt haar activiteiten voorlopig voort en blijft het personeel aan het werk. “We doen ons uiterste best om alle orders zoveel mogelijk uit te leveren”, zegt Van den Berg. “Al kan ik helaas niets garanderen.”

Bezuinigingen

De firma werd op 13 mei failliet verklaard door de Amsterdamse rechtbank. Van den Berg: “Huisbank ABN Amro zette de financiering stop. Dat is de directe aanleiding geweest om surseance aan te vragen en heeft uiteindelijk tot een faillissement geleid.” Over het traject wat eraan vooraf ging, kan hij nog weinig zeggen. “Dat wordt momenteel onderzocht.” Volgens de curator liep de omzet van Cowboy’s Belt B.V. ‘al gedurende lange tijd terug’. “Daarop zijn maatregelen genomen om de kosten terug te brengen. De directie heeft bezuinigd op personeel, al weet ik niet precies hoe rigoureus. Als je een onderneming draaiende wilt houden, is de grens aan zulke bezuinigingen op een gegeven moment echter bereikt.”

Amsterdam Cowboys

Op 1 december startte Cowboysbelt nog een nieuw label, het duurzame en premium lifestylemerk Amsterdam Cowboys. Heeft het bedrijf hiermee de hand overspeeld? “Dat is een van de onderwerpen die we aan het onderzoeken zijn”, zegt Van den Berg. “Een nieuw label in de markt zetten kost altijd tijd en geld, waarbij sommige dingen goed uitpakken en andere slecht. Dat hoort erbij.”

Amsterdam Cowboys werd gerealiseerd met een crowdfundingcampagne, waarbij binnen twee uur meer dan €350.000 werd opgehaald bij zakelijke en particuliere investeerders. Relaties uit het eigen netwerk legden daarnaast een bedrag van €47.500 in. In ruil voor een vierjarige lening zouden de in totaal 246 investeerders een jaarlijkse, vaste rente van 8% ontvangen. Van den Berg kan nog niet zeggen of zij hun geld terug zullen krijgen. “Dat moet de toekomst uitwijzen.”