TOP

Coolinvestments schrapt banen, H&M start verkoop via marketplaces en Mercer opent winkel

Bij een reorganisatie van MS Mode, America Today en Coolcat Junior zijn zo’n twintig banen geschrapt. Verder: Scotch & Soda versterkt het directieteam, H&M test de verkoop via marketplaces en sneakermerk Mercer Amsterdam opent naar verwachting deze zomer zijn eerste brandstore. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 31 januari.

Reorganisatie bij MS Mode, America Today en Coolcat Junior

Bij een reorganisatie van MS Mode, America Today en Coolcat Junior zijn zo’n twintig banen geschrapt. De aanpassingen zijn doorgevoerd na het faillissement van Coolcat vorig jaar. Volgens Retailnews gaat het onder andere om manager- en directeursfuncties. Een woordvoerder verklaart dat een aantal afdelingen zijn samengevoegd om efficiënter te kunnen werken. Door te kiezen voor een gezamenlijke ‘achterkant’ in plaats van drie afzonderlijke, zijn sommige functies boventallig geworden. Tegelijkertijd zijn er ook nieuwe mensen aangenomen met ‘specifieke kennis en ervaring’. De organisatie brengt volgens de woordvoerder eenmalig hoge kosten met zich mee, maar eigenaar Coolinvestments verwacht de investering op termijn terug te verdienen.

H&M start proefballon met marketplaces via Afound

H&M stapt in de verkoop op marketplaces. Dit doet de Zweedse modegigant via de eigen startup Afound, schrijft Twinkle. Afound is een ‘marktplaats’ met afgeprijsde items van meer dan zeshonderd merken. De merken van de H&M Group zijn er te koop, maar bijvoorbeeld ook kleding van Gucci of Dior. Het platform verkoopt alleen bestaande voorraden, waaronder ongebruikte of tweedehands artikelen. Volgens growth- en businessdeveloper Kimmo Jukuri komt er ‘nul procent nieuw materiaal aan te pas’.

Met de niet H&M-merken werkt Afound op dit moment op vendor-basis samen. Binnenkort stapt het bedrijf over op het seller-model dat de andere partners ook gebruiken. “Een marketplace is nieuw voor H&M”, tekende Twinkle op tijdens de Webwinkel Vakdagen. “Neem alleen al het feit dat we honderden merken aanbieden, die niet van onszelf zijn. Maar de voordelen zijn evident: meer aanbod en minder voorraadrisico.” Op basis van de ervaringen bij Afound gaat de H&M Group zijn volgende platformkeuzes in Europa baseren.

Mercer Amsterdam opent eerste brandstore en lanceert kledinglijn

Mercer Amsterdam maakt de transitie van sneaker- naar lifestylemerk. Onderdeel van de nieuwe strategie is een eigen winkel in Amsterdam, die naar verwachting in juni 2020 opent. Dat vertelt oprichter en designer Pim Dresen in gesprek met Schoenvisie. Mercer Amsterdam kwam voor winter 2019-2020 al met een capsulecollectie met sneakers, shirts en bomberjacks met het Amerikaanse 70’s sportmerk Starter. Op dat fundament bouwt het Amsterdamse merk vanaf winter 2020-2021 verder met een eigen kledinglijn. Daarnaast heeft Mercer plannen voor een brandstore in Amsterdam, de eerste voor het merk, die naar verwachting in juni 2020 opent. De showroom en het hoofdkantoor verhuizen hier naartoe. Het Mercer Lab-concept, waarbij mensen hun eigen sneakers kunnen samenstellen, wordt in de brandstore geïntegreerd. Dresen hoopt op termijn ook brandstores in wereldsteden als Londen en New York te openen. “Maar eerst willen we de Nederlandse markt goed bedienen.”

Scotch & Soda versterkt management

Scotch & Soda versterkt het directieteam. Retailnews meldt dat Karis Durmer is aangesteld als ceo van Noord- en Zuid-Amerika, Stephane Jaspar als chief marketing officer en Ludovic le Gourrierec als chief commercial officer. Met de drie nieuwe directieleden wil Scotch & Soda de groeiambities voor de toekomst verder vormgeven. De focus ligt op het uitbreiden van de internationale en e-commerce activiteiten. De nieuwe topmensen hebben hun sporen in de mode ruim verdiend. Durmer was eerder ceo voor luxemerk Altuzarra en Jaspar en Le Gourrierec werkten voor Stella McCartney. Jaspar was eerder ook in dienst van de Amerikaanse luxeretailer Webster en Le Gourrierec voor Yves Saint Laurent.

Foto: MS Mode