TOP

Consumentenvertrouwen opnieuw gedaald, Stieglitz wil meer winkels openen en Tweede Kamer wil nieuwe cijfers CPB

Consumenten waren in augustus weer somberder dan in juli, Stieglitz wil meer winkels openen en de Tweede Kamer wil dat het Centraal Planbureau opnieuw in kaart brengt hoeveel huishoudens hun maandelijkse kosten niet langer kunnen betalen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 22 augustus.

Foto: Stieglitz

Consumentenvertrouwen opnieuw gedaald

Consumenten waren in augustus somberder dan in juli, waardoor voor de vierde keer dit jaar het laagterecord van het consumentenvertrouwen werd verbroken, meldt het CBS. In augustus kwam het vertrouwen uit op -54, tegen -51 in juli. Consumenten waren nog nooit zo negatief over de economie en hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden.

Met -54 lag het consumentenvertrouwen in augustus ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in augustus 2022 de laagste stand ooit (-54). consumenten waren zowel negatiever over de economie in de afgelopen twaalf maanden als over de economie in de komende twaalf maanden.

Ook de koopbereidheid kelderde flink, van -41 in augustus tegen -38 in juli. Ook dit is het laagste niveau ooit. Zowel het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden verslechterde. Consumenten vonden de tijd voor het doen van grote aankopen ongeveer net zo ongunstig als in juli. Nooit eerder oordeelden zoveel consumenten hier zo negatief over.

Stieglitz wil meer winkels openen

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Stieglitz bekijkt de mogelijkheden om meer winkels te openen, schrijft Retailtrends. Het kijkt naar locaties in onder meer Rotterdam, maar ook naar locaties in landen als Kopenhagen en Berlijn, steden die volgens oprichter Pien Stieglitz en managing director Roderick Muller bij het merk passen.

Eind april 2022 opende het label een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam. De winkel is te vinden op Wolvenstraat 23, in het voormalige favoriete café van oprichter en creatief directeur Pien Stieglitz. In voormalig café Het Wolfje kwam zij vaak in haar jonge jaren. Op de benedenverdieping is de winkel te vinden en aan de achterkant en op de eerste etage het kantoor van het merk.

Kamer wil nieuwe cijfers van CPB over kosten levensonderhoud

De Tweede Kamer wil dat het Centraal Planbureau nog eens onderzoek gaat doen naar de kosten van levensonderhoud om zo in kaart te brengen hoeveel huishoudens hun maandelijkse kosten niet langer kunnen betalen. Dat schrijf de NOS. Uit een eerdere ‘stresstest’ van het CPB in juni zouden in het donkerste scenario 1,2 miljoen huishoudens moeite kunnen krijgen met het betalen van hun maandelijkse lasten.

Volgens Kamerlid Omtzigt is destijds gerekend met aannames die nu alweer ver worden overtroffen: “Zo gaat het CPB uit van een stijging van de kale gasprijzen met 600 procent, terwijl de huidige stijging ongeveer 1000 procent bedraagt.” Hij voegt eraan toe dat ook de kosten van elektriciteit en voedsel nu sneller oplopen dan in het donkerste scenario van het CPB. Vrijwel de hele oppositie zich erbij aan, en uit de coalitie is de ChristenUnie ook voor.

Bristol in de bres voor gezinnen in financiële nood

Bristol start een campagne voor gezinnen die het niet breed hebben en in de financiële problemen raken voor stijgende energierekeningen en extreme inflatie. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Samen met Kinderhulp lanceren ze vrijdag 26 augustus een campagne onder de noemer ‘In my shoes’ waarmee ze aandacht vragen voor gezinnen die moeite hebben om rond te komen. Het idee achter de ‘In my shoes’-campagne is om mensen zich eens te laten verplaatsen in het leven van gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Tijdens de campagneperiode schenkt Bristol van elk paar leren kinderschoenen dat wordt verkocht, vijf euro aan Kinderhulp.