TOP

Consumententrends voor 2011: De snel veranderende consument

Op 23 november, de eerste dag van het jaarcongres Consumententrends 2010, gaven trendwatchers Goos Eilander, Carl Rohde, Herman Konings en Paul van Niekerk hun visies op de snel veranderende consument en de trends die hieruit voortvloeien.

Waar Goos Eilander van marktonderzoeksbureau Trendbox en Paul van Niekerk van stichting Spot hun betoog vooral onderbouwen met cijfermateriaal en statistieken, bestaan de lezingen van trendwatcher Carl Rohde en psycholoog Herman Konings vooral uit beelden van bijzondere producten.

Geeky Pants
Wat is cool, en wat heeft een ondernemer aan die kennis? Met name Rohde, uitgeroepen tot trendwatcher van het jaar, probeert een antwoord op die vraag te geven. Uit de informatie en observaties die duizenden van de ‘coolhunters‘ wereldwijd uit zijn  Cool Hunting Project aanleveren, filtert en clustert Rohde een aantal trends. Belangrijker: hij vraagt zich af welke mentaliteit er achter het bestaan van deze producten of diensten zit. “Het is leuk om trends te ontdekken, maar die kennis is pas nuttig als je weet waarom iemand iets cool vindt. Daar kun je als bedrijf op innoveren.” Rohde laat een foto zien van een jeans met een keyboard in het kruis verwerkt en een muis in de achterzak. “Waarom wordt deze Geeky Pants uitgeroepen tot de coolste jeans? Daar zit de mentaliteit ‘ik wil alles nu en altijd tot mijn beschikking hebben’ achter”, licht de trendwatcher toe. “Vraag je bij elke nieuwe trend af: wat kan deze trend voor mijn bedrijf betekenen en hoe speel ik hierop in om een betere professional te worden.”

Meat water
De dia’s uit het tijdbestedingsonderzoek van Paul van Niekerk laten zien dat de Nederlandse consument de 24 uur in een dag nog steeds besteden aan grofweg drie dingen: werk, vrije tijd en slapen. De verdeling van deze drie is de laatste jaren echter stevig aan het veranderen. Opvallend detail is de toenemende behoefte aan tijd waarin niets hoeft. “Wij noemen dat de verheerlijking van het niets doen’, verklaart Van Niekerk.

De Belgische psycholoog en trendanalist Herman Konings gaat dieper in op deze ontwikkeling met de mededeling dat ‘stressdertigers’ door de hoeveelheid informatie die zij tot zich krijgen, zeven uur vrije tijd per week minder hebben dan 25 jaar geleden. Volgens Konings een attention management-probleem. “De vrije tijd die zij hebben, willen ze zo nuttig mogelijk invullen door bijvoorbeeld met volle aandacht tijd te besteden aan hun gezin. Dus niet met het kind spelen en tegelijkertijd werken.” Een innovatie die hieruit voortvloeit is het ‘meat water’: water met de voedingswaarden en de smaak van bijvoorbeeld peking eend of een cheesburger. “Je krijgt de vitaminen van een maaltijd, maar je bespaart tijd”, aldus Konings.