TOP

Consumentenmarketing belangrijk voor retailers

Bij de ruim 170 grotere Nederlandse food- en non-foodretailers staat consumentenmarketing bovenaan de lijst van speerpunten voor 2011. Dit meldt onderzoeksbureau GfK in het Top Topics Retailbrancherapport 2011.

Volgens het Top Topics Retail-brancherapport 2011 verschuift de macht steeds meer naar de consument. Dat betekent dat de retailsector meer aandacht moet besteden aan service. Daarnaast raakt de markt verzadigd, waardoor het belang van differentiëren op klant- winkelbeleving een steeds grotere rol speelt.

Opvallend is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen niet hoog op de agenda staat. Zeventien procent van de respondenten in de non-food- en vijf procent in de foodsector vindt dit belangrijk. Volgens het onderzoek loopt Nederland achter in de communicatie rond mvo.

Social media worden steeds belangrijker om in contact te komen met de consument. In de retailsector is er het besef dat een gerichte aanpak van belang is. Niettemin zoeken partijen nog naar middelen die echt effectief zijn. Verder laat het onderzoek zien dat er een shift is naar online verkoop. Die heeft echter geen effect op de winst, omdat het ten koste gaat van de winkelverkoop.