TOP

Consumentenautoriteit helpt webwinkels regel-proof te maken

Webwinkeliers passen regels onvoldoende toe, blijkt uit onderzoek van de Consumentenautoriteit. Daarom heeft de toezichthouder van de consumentenrechten drie online hulpmiddelen ontwikkeld waarmee de webwinkelier zijn webshop regel-proof kan maken.

De komende maanden voert de Consumentenautoriteit de campagne ‘Goede webwinkelier’. Ruim tweederde van de webwinkeliers past, vaak zonder dit te weten, de regels die gelden voor webwinkels niet op de juiste manier toe, bijvoorbeeld als het gaat over bereikbaarheid, bedenktijd en tijdig vermelden van verzendkosten. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenautoriteit.

Tegelijkertijd komen bij ConsuWijzer steeds meer vragen en klachten van consumenten binnen over webwinkels. Het gaat om een toename van 14% in 2012 ten opzichte van 2011. Meestal gaan die over levering en betaling, bedenktijd en slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen en klachten.

Hulpmiddelen
Het goed toepassen van de regels verhoogt de kans op meer tevreden klanten voor de webwinkelier, volgens de Consumentenautoriteit. Om ondernemers met een webshop te helpen de regels goed toe te passen, biedt de Consumentenautoriteit drie online hulpmiddelen:

– een speciale webpagina waarop alle regels staan beschreven en uitgelegd met voorbeelden van wat niet goed is;

– een demo webshop die in beeld en geluid uitlegt waaraan de webwinkelier moet denken bij het inrichten van zijn webshop;

– een checklist waarmee de webwinkelier via een aantal vragen kan zien of zijn webshop aan de belangrijkste punten voldoet. 

Wie zich niet aan de regels houdt, kan door de Consumentenautoriteit overigens een boete opgelegd krijgen tot maximaal € 450.000 per overtreding.

Info:  www.consumentenautoriteit.nl