TOP

Consument verwacht in 2020 verdubbeling van zijn online uitgaven aan mode *

Consumenten verwachten rond het jaar 2020 twee keer zo vaak online producten te bestellen als nu, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK in opdracht van Shopping Tomorrow. Ook verwachten ze dan meer kleding online te kopen.

De toekomst van shoppen gaat steeds meer via het online kanaal, blijkt uit de steekproef onder ruim 5.100 consumenten. Zij verwachten in het jaar 2020 38 procent van hun bestedingen online te zullen doen. Nu is dat 19 procent, meldt Shopping Tomorrow.

 

GfK nov 2015 Online bestedingsaandeel 

 

Ook de online bestedingen aan kleding en schoenen gebeurt in 2020 vaker via het internet. Nu wordt 15 procent van alle bestedingen online uitgegeven aan mode, in 2020 zal dat 29 procent zijn. De bestedingen aan schoenen en lifestyle-artikelen stijgen naar verwachting van 19 procent naar 23 procent.  

De grootste online bestedingsgroei wordt verwacht in de foodbranche. Door recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de toetreding van supermarkten op de online markt, verwacht de consument daar in 2020 16 procent van de totale bestedingen online aan uit te geven. Nu is dat nog 2 procent.

 

GfK nov 2015 Ontwikkeling online aandelen 

 

Het belang van webwinkels die alleen online actief zijn en daarbij meerdere merken verkopen – denk aan Bol.com en Wehkamp – wordt in 2020 groter. 41 Procent van de shoppers verwacht het meeste geld uit te geven in die winkels.

Vooral jongeren (48 procent) hebben grote voorkeur voor deze zogeheten online multi-brand pure players. Vijftigplussers verwachten het merendeel van hun geld tegen die tijd uit te geven bij multi-brand stores en warenhuizen die zowel een fysieke als online winkel hebben.

Fysieke winkel dominant

De fysieke winkel blijft volgens het onderzoek het dominante verkooppunt voor de consument, volgens Shopping Tomorrow. Acht procent van de ondervraagden zegt in 2020 de stad vaker te gaan bezoeken.

Daarentegen laat 36 procent ook weten minder te gaan winkelen in stadscentra. Hoge parkeerkosten weerhoudt 56 procent van de consument ervan naar de stad te gaan. Ook vindt 35 procent het er te druk en 32 procent de centra slecht bereikbaar.

Om in de toekomst aantrekkelijk te blijven voor de consument moeten binnensteden een goed aanbod van horeca (58 procent), grote winkelketens (57 procent) en kleine zelfstandige winkels (54 procent) en dus ook hun parkeervoorzieningen (56 procent) op orde hebben.